Hvit jul

Hørte om denne kampanjen for første gang i fjor, og skrev om den da også - men vil gjerne nevne den i år og. I fjor var jeg riktignok gravid, så jeg kunne selvfølgelig ikke ha drukket noe i julen uansett, men jeg skrev under av prinsipp likevel. Og i år kommer jeg også til å signere, og selvfølgelig holde meg alkoholfri i julen. Etter min mening hører ikke barn og alkohol (eller andre rusmidler, selvfølgelig) sammen, og siden julen først og fremst er for barna - så synes jeg alkohol ikke hører til julen heller. 

Håper flere slenger seg med og signerer kontrakten de også. 

Her er litt om kampanjen, kopiert fra hvitjul.no:

Dette er Hvit jul

 

Hvite dager er et mye brukt begrep for alkoholfrie dager

Hvit jul er en kampanje som drives i fellesskap av de tre organisasjonene Juba, Juvente og IOGT, og ønsker å sette fokus på rus i jula spesielt i forhold til barn.

Folkehelseinstituttet estimererer at rundt 90.000 barn lever til en hver tid i hjem hvor det er rusmisbruk. Disse barna er spesielt utsatte i jula, for da har Vinmonopolet dobbel så stor omsetning som resten av året. I tillegg viser forskning at barn blir påvirket uansett når de voksne drikker, selv i måteholdne hjem.

Barn merker det når mamma eller pappa blir annerledes. De merker det når mamma blir overstadig glad eller når pappa ler ekstra mye eller er ironisk. Dette er inkonsekvent atferd, og kan være skummelt for barn og være vanskelig å forstå. Barn ønsker voksne som er til stede, uten påvirkning av alkohol.

Kampanjen består av to element:

  1. Kontrakten, som voksne skriver under og som er moralsk bindende. I kontrakten gir man et løfte om å ikke drikke alkohol i perioden 24.-26. desember. Kontrakten kan man enten skrive under på nett eller man kan oppsøke medlemmer fra Juba, Juvente og IOGT som i førjulstida vil stå på stand.
  2. Aktivitet, som er et aktivitetstilbud til barn og unge i jula som er garantert rusfritt. Dette er arrangementer som Juba, Juvente og IOGT har og åpner for andre, og tilbud som blir arrangert spesielt i forbindelse med Hvit jul.

Slagordet til kampanjen er Alle barn har rett til en Hvit jul. Vi håper du vil støtte barns rett til en fin og hvit jul, og dette kan du gjøre ved å skrive under kontrakten.

Signer kontrakten HER (link)

 

Skal dere signere hvit jul-kampanjen i år? 

    Copyright: S I L J E - ung tobarnsmor - Til toppen
Skrevet av Stine - mamma&student   kl.16:28  @ 16.12.2011
Må vel si meg delvis enig her. Å ta seg EN øl eller ETT glass vin til maten syntes jeg er greit. Foreldrene mine gjorde det, og jeg har ikke tatt noen skader av det. Men når folk åpner den 5-10 flaska, da er det ikke greit...
Skrevet av Camilla Albertine   kl.16:43  @ 16.12.2011
Signerte i fjor og signerer i år. For meg er det en selvfølge!
Skrevet av    kl.17:01  @ 16.12.2011
signerer den øverste kommentaren!
Skrevet av Mina Mariell   kl.17:12  @ 16.12.2011
Da har jeg signert! Selv oppvokst med familie som drikker mye, og da ekstra i disse tider, så veit dette ikke er noe gøy!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.17:27  @ 16.12.2011
Stine: Stusser ikke over at folk tar seg et glass jeg heller, men jeg ser heller ikke problemet med å la være :-) For min del er det iallfall ingen problem å holde meg unna de dagene. Mine barn har heldigvis ingen dårlige erfaringer med alkohol, men for mange barn er det veldig ubehagelig å se at foreldre/ besteforeldre drikker, selv om det er lite. Et lite glass kan være nok til at de blir bekymret og redde for at det skal bli mer.
Skrevet av Silje Tiller - Mamma til Miri Li   kl.17:44  @ 16.12.2011
Signerte både i fjor og i år ;)
Skrevet av Lille My.   kl.17:49  @ 16.12.2011
Im in. As every year! :)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.18:00  @ 16.12.2011
Lille My.: Skulle hatt sånn "liker-knapp" her på bloggen slik som er på facebook! :-) *liker*
Skrevet av Line   kl.18:24  @ 16.12.2011
Jeg synes det er et kjempebra tiltak - ikke fordi jeg synes det er nødvendig at jula skal være helt hvit, men fordi det setter fokus på en VELDIG viktig bakside av høytiden. Hjemme hos oss har det alltid blitt servert øl og akevitt på julaften, og det synes jeg det alltid skal bli også, men det har aldri vært snakk om store mengder, og har nok blitt mer nå som det ikke finnes barn hos oss mer. Jeg kommer ikke til å signere - men så skal det også sies at det nærmeste jeg kommer barn i jula er veslekusina mi på snart 16 år ;-)
Skrevet av Mina   kl.22:40  @ 16.12.2011
Jeg signerer gjerne syns det er en flott greie, alkohol og barn hører absolutt ikke sammen. Jeg har aldri tatt så mye som et glass en gang i nærheten av min sønn. Men den 25, altså første juledag skal lillegutt på to år sove hos sin mormor, og kjæresten og jeg skal bort på Julemiddag med gode venner. Og her blir det jo drukket alkohol, men det er ingen barn tilstede! :) Da er det vel lov? =)
Skrevet av Hanne   kl.23:35  @ 16.12.2011
Jeg synes dette er kjempebra. Spesielt for de som gjerne når de begynner, ikke klare å stoppe før det blir for mye. Men jeg vil også fortelle om en litt annen måte, som har vært veldig bra for meg og mine søsken. Mine foreldre, og mine tanter og onkler er over gjennomsnittet interessert i vin, altså de er ikke som den vanlige nordmannen i gaten som kjøper vin for å drikke alkohol. De har også veldig god peiling på vin og har mye kunnskaper om dette. Min far har alltid sagt til meg at nå til dags det eneste du ser når det kommer til alkohol er de som ikke klarer å stå på sine egne ben for de har drukket så mye, og de som ikke rører en dråpe for å "gjøre noe feil forann barna". Min far og min mor har derfor hatt glass med vin til julemiddagen, og andre anledninger, ikke kun for kosen sin skyld, men for å vise meg og mine søsken at en kan kose seg med vin og alkohol. Man trenger ikke alltid å drikke for å bli påvirket, eller drikke så mye at en blir påvirket. Dette har virkelig hatt mye å si for mitt syn på alkohol og det er sjeldent jeg drikker mer enn et halvt glass. det samme gjelder mine søsken :) Det trenger ikke være det ene eller det andre.
Skrevet av Ida Christine West   kl.00:44  @ 17.12.2011
Så bra :) Jeg har masse dårlige minner fra jul når jeg var liten, så jeg kommer nok aldri til å drikke foran barna mine om jeg får barn :) Jeg sluttet til og med å drikke foran hundene mine, da jeg merket at de ikke likte det. :P
Skrevet av Bodil   kl.01:02  @ 17.12.2011
Jeg kommer ikke til å signere, for jeg feirer ikke jul med barn i år. Og jeg hadde heller ikke signert hvis jeg skulle feiret jul med min fetter på 6 år. Han tar null skade av den ene ølen jeg drikker og det ene glasse med baileys jeg tar etter han er i seng :)

Men bra med fokus på dette! Men tviler på at de som faktisk drikker seg snydens på julaften lar vær på grunn av at de har signert en kontrakt på nett... Dessverre..
Skrevet av Mari Lene   kl.02:45  @ 17.12.2011
Signerer uten tvil i år som i fjor, denne kampanjen er viktig! :-)
Skrevet av Katinka   kl.08:55  @ 17.12.2011
Må si meg delvis enig her. Ett glass vin eller en øl gjør ingen skade i det hele tatt, men ungene får faktisk ett litt mer normalt forhold til alkohol hvis de ser at du kan kose deg med det og ikke drikke deg dritas! Selvfølgelig er det de personene som ikke klarer seg med den ene ølen eller det ene glasset med vin. Tror barn lærer mer av å se at det faktisk går an å kose seg med alkohol og ikke drikke for å bli full. Alle vet at det som ikke er lov er spennende, er alkohol et helt normalt tema og ungene har sett foreldre drikke litt og smake på det blir ikke alkohol så spennende på fester når du blit tenåring. Støtter kampanjen da det setter fokus på en veldig viktig sak.
Skrevet av Mamma Veronica   kl.11:47  @ 17.12.2011
Et kjempe bra tiltak synes jeg også :) Selv er jeg vokst opp med at mamma og pappa gjerne tar seg en øl til maten og slikt synes jeg er helt greit.

Men noe fylle kule er helt uakseptabelt når man har barn i hus.

Julen skal være en familie tid, der man skal kose seg sammen og da dreier det seg da ikke om alkohol.
Skrevet av Lindy Cathrin   kl.12:44  @ 17.12.2011
Har aldri selv tatt meg alkohol til maten siden jeg drikker sjelden men foreldrene mine har alltids hatt akevitt til maten å tatt seg en øl å synes det er helt velfortjent :) Så om Kjæresten min tar seg en øl på nyttårsaften så synes jeg det er helt greit :)!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.13:58  @ 17.12.2011
Katinka: Tja, jeg kan være delvis enig med deg. Jeg stusser ikke over at folk tar seg ett glass, MEN det kan være veldig ubehagelig det også. Om et barn f.eks har dårlig erfaring med alkohol fra før, så er ett glass mer enn nok til å gjøre det veldig ekkelt for barnet. Og mange blir også litt forandret av det ene glasset. Ikke full, men litt bedre humør og sånt, og det kan også virke skremmende for et barn.

Så JEG kommer til å holde meg unna alkohol iallfall. Jeg har ikke samvittighet til å drikke foran mine barn, og har absolutt ingen behov for å gjøre det heller. Men jeg tror nok at Kenneth kanskje tar seg en juleøl til maten, og det skal jeg ikke nekte han heller. Men det blir nok med den ølen :)
Skrevet av Silje   kl.15:46  @ 17.12.2011
Tusen takk for at du hjelper oss og sette fokus på Hvit Jul-kampanjen og problematikken, Silje! Kampanjen kan virke liten og ubetydelig for mange, men den setter, som poengtert tidligere, lys på et faktisk ganske omfattende problem med fyll i jula.

Og så har jeg lyst til å skrive en liten kommentar til Bodil og de andre som måtte tenker det samme: Selv om man ikke skal feire jul sammen med noen barn i år, så går det an å underskrive i sympati for de barn som har fulle foreldre hver eneste jul :)

Hilsen Silje, Juvente
Skrevet av    kl.17:20  @ 17.12.2011
Er ikke Kenneth like viktig for barna som deg, siden det er greit om han tar seg en øl men ikke du??
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.18:33  @ 17.12.2011
Anonym: Selvfølgelig er han like viktig for barna, men han må vel få lov å bestemme og ha egne meninger likevel? Han har nesten samme meninger som meg, men for hans del er det greit med en øl f.eks etter barna har lagt seg. Og jeg stopper han ikke i å drikke den ene lille ølen, men han får ikke drikke noe mer enn det. Ingen, og da mener jeg ingen, får drikke deg beruset med mine barn tilstede eller i samme hus. Men JEG kan ikke nekte andre å ta seg et glass til maten, selv om jeg selv ikke vil gjøre det ;)
Skrevet av Bodil   kl.20:05  @ 17.12.2011
Silje, Juvente: Jeg skriver ikke under på en kontrakt som sier jeg ikke skal drikke alkohol i et visst tidsrom i sympati. Skal jeg skrive under på noe, skal jeg mene det, og gjennomføre det.

Og Silje Helén: "Jeg har ikke samvittighet til å drikke foran mine barn" Det virker nedlatende og jeg får intrykk av at du mener foreldre som tar seg et glass øl eller vin foran barna sine skader dem. De er ikke noe dårligere foreldre av den grunn.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.20:18  @ 17.12.2011
Bodil: Da får det bare virke nedlatende. Jeg for min del mener det er feil, og derfor har ikke jeg samvittighet til det. Men jeg mener selvfølgelig ikke at barn lider noen nød om det handler om ETT glass, da ville jeg selvfølgelig ikke latt Kenneth heller ta det ene glasset på julaften. Men jeg LIKER det forsatt ikke, og ville ikke gjort det selv. Det handler ikke bare om sympati heller, det handler også om å gå frem som et godt eksempel. Men det er selvfølgelig ingen tvang, bare et godt tiltak ;)
Skrevet av Sabine Gjertsen   kl.01:44  @ 18.12.2011
Jeg synes å være påvirket også skal stå på dette. Vet om enkelte som ikke direkte drikker fårran barnet sitt, men kommer hjem å er påvirket uten å bry seg om det....

Jeg er helt enig, jeg missliker alkohol og barn i samme rom ganske så sterkt, å jeg har begynt å misslike alkohol også av årsaker jeg ikke skal nevne så høyt på nett. Jeg kunne aldri tenke meg å drikke eller være påvirket i samme rom som sønnen min, å jeg drikker heller ikke når han har lagt seg. De eneste gangene jeg kanskje tar meg en halv cider er om det er til en god kvelds fredag eller lørdag å vi er til min mor hvor det blir flere voksne til stede, å da bruker jeg som regel 3-4 timer på den halve før jeg blir så lei at jeg tømmer den ut (blir veldig fort lei smaken av alkohol).

I fjor var det andre i familien som drakk å da holdt jeg meg unna, fordi jeg mener at om det absolutt skal være noe alkohol burde det være iallefall én voksen i huset som ikke har drukket i det hele tatt å kan ta seg av ungene om det skulle være noe.

Jeg digger tiltaket å vet om flere jeg synes skulle sett det å tenkt seg om, men det gjelder både å la være å drikke å det å IKKE komme hjem å være påvirket fårran barnet sitt..

HVIT JUL!
Skrevet av Sabine Gjertsen   kl.01:49  @ 18.12.2011
Å forresten, ikke bare fra julaften, men kunne godt vært fra lille julaften for det er en del av julen også synes jeg, siden du bruker tid på å ordne til julaften (pynte juletre sammen med barna, ordne strømper til barna kanskje osv osv). Skulle absolutt vært hvit den og. :)
Skrevet av Line   kl.11:05  @ 18.12.2011
Silje, Juvente: Å skrive under i sympati er jo helt meningsløst. De som kan komme til å få barn i fremtida av de jeg feirer jul sammen med er søstern min og jeg, og vi har allerede, takket være en god oppvekst, et sunt forhold til alkohol og barn. I mine øyne et sundere bilde enn hva Silje har, for i mine øyne blir det paniske forholdet til barn og alkohol en god grobunn for at barna tidligere forsker på hva denne drikken som er SÅ forbudt faktisk er. Jeg sier ikke at du, Silje, ikke skal ha den meningen du har, men etterhvert som Celine blir eldre ville jeg kanskje tenkt meg om to ganger...

Jeg kunne skrevet en lang avhandling om hvorfor jeg mener det, men det får bli om jeg blir angrepet i kommentarfeltet ;-)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.13:08  @ 18.12.2011
Line: Der er jeg igrunn ganske uenig. Jeg har hatt både foreldre, tanter og onkler, besteforeldre og så videre som har et sunt forhold til alkohol. De koser seg med et glass i julen, eller andre ganger de føler det passer seg med et glass til maten. Jeg var forsatt bare 12-13 år første gang jeg drakk alkohol. Kenneth har vokst opp på akkurat samme måte, og han var 18 år første gang han drakk alkohol. Så dette kommer nok an på mye mer enn hvilket forhold foreldrene har til alkohol.
Skrevet av Miriam   kl.15:47  @ 18.12.2011
Jeg kommer ikke til å skrive under. Rett og slett fordi det er en del av tradisjonen i vår familie å kose seg med ekstra god drikke i jula. Etter at barna har lagt seg, selvfølgelig.

Jeg synes det blir litt dumt og skal være så prippen at man ikke skal ha lov til å ta seg et glass eller to; eller nekte andre å gjøre det. Alt med måte, tenker nå jeg. Mine foreldre har bestandig drukket litt på julaften, og jeg elsker jula mer enn noen annen høytid. Det er godt vi alle er forskjellige; men man må likevel respektere andres ønsker.

God jul til deg og dine, Silje, med eller uten alkohol:)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.16:43  @ 18.12.2011
Miriam: Det er da ingen som NEKTER andre å gjøre de, men man gir folk et valg - og om man vil lavære, noe mange mener man bør, da kan man skrive under der :)
Skrevet av Miriam   kl.08:30  @ 19.12.2011
Over her så skriver du jo at Kenneth og de andre som skal feire jul sammen med deg ikke får lov til å drikke mer enn ett glass. Var det jeg siktet til. Men kanskje jeg missforstod?:)
Skrevet av Sabine gjertsen   kl.12:49  @ 19.12.2011
Miriam: Det hadde faktisk jeg og gjort, om det er under MITT tak og det er MINE barn som er der. Hjemme hos andre kan ikke jeg si noe, men hjemme til meg selv hadde jeg absolutt sagt ifra. :)
Skrevet av E   kl.23:30  @ 19.12.2011
Jeg er oppvokst med litt av hvert og synes personlig at et glass er greit, men når noen drikker uten å kunne stoppe er det absolutt ikke greit, ikke bra for hverken voksne eller barn..

Men man får et problem og et dilemma når det er en när slekting som er alkoholist, som for eksempel en bestemor eller bestefar til ditt barn. Jeg har ikke barn, men min sambo har foreldre som er alkoholister, men siden det er foreldrene hans har han ikke samvittighet til å la de väre alene i jula. Da sitter man igjen med spörsmålet: Hva skulle man ha gjort med barna sine da? Utelukke samboerns familie helt, eller la besteforeldrene få treffe sine barnbarn og pröve å ha det hygglig sammen...?
Skrevet av    kl.13:48  @ 20.12.2011
Dummeste jeg har hørt. ingen barn har vondt av at voksne tar seg et par glass til maten. tullete opplegg.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.14:23  @ 20.12.2011
Anonym: Jaha, og hva vet du om det? At ikke alle barn vil ha vondt av det er en ting, men å si at ingen barn har vond av det blir iallfall tullete, som du så fint sier selv. Kanskje ikke de får noen fysiske skader nei, men at det kan være ubehagelig, skummelt og at de ikke liker det er det ingen tvil om. Mange barn har f.eks dårlige erfaringer med alkohol fra før, og da vil det ene glasset være nok til at de får ekle følelser og blir bekymret. De kjenner igjen stemningen, lukten og alt - og husker godt hva denne drikken gjør med de voksne. Ikke lett for er barn å forstå at ett glass er uskyldig, dersom h*n allerede har opplevd noe de føler er ubehagelig. Og mange tenker ikke over at man ikke nødvendigvis trenger å bli full for at det kan skremme. Barn merker lett når oppførselen til oss voksne forandres, og som oftest er ikke mye alkohol som skal til før man kanskje ler litt ekstra, er litt ekstra blid, litt ekstra høylytt og så videre. Ikke ting som oppfattes som skumle for oss voksne, men som kan få et barn til å lure på hva i all verden som skjer.

Jeg påstår absolutt ikke at foreldre som tar seg ett glass vin til maten er dårlige foreldre. Men jeg mener likevel at julen er en høytid der man burde klare å ligge unna, og om ikke - iallfall holde seg til det ene glasset! Jeg kommer til å holde meg unna alkohol i julen for barnas skyld. Jeg klarer fint å kose meg uten alkohol.
Skrevet av Marte Forsberg   kl.15:19  @ 21.12.2011
Viktig tema! Og selvfølgelig har jeg signert kontrakten (selv om jeg er avholds).

Har vokst opp med to alkoholikere, så vet alt hvordan det er å feire julaften med alt for mye alkohol.

Om man ikke har en avhengighet så burde man fint klare seg uten alkohol i 3 dager. Barna burde være verdt dette.


Designet er laget av Silje Lien.
hits