Costalot Dreams Luna

Flere har etterlyst ett innlegg om Luna, og det kan jeg selvfølgelig skrive, selv om jeg ikke er helt sikker på hva dere vil vite om henne.

Luna er en liten valp som ble født 21. Juli i år, så nå er hun altså snart 18 uker gammel. Altså fire måneder. Hun er en renraset Pomeranian i fargen "black and tan". Jeg kjøpte henne av en kjempehyggelig dame som heter Toini, og som driver et lite oppdrett som heter Costalot Dreams. Jeg brukte kjempelang tid på å velge oppdretter, og er veldig fornøyd og glad for at jeg valgte Costalot Dreams. Jeg har mast på henne i over 1,5 år før drømmehunden min endelig kom, og da fikk jeg kjøpe henne selv om de egentlig hadde veldig lyst å ha henne selv ♥ Egentlig hadde vi avtale om at jeg skulle ha en hund fra henne i fjor, men da måtte jeg si den ifra på grunn av alle sykehusinnleggelsene og at jeg ikke hadde sjans til å gi en valp alt den trengte akkurat da på grunn av formen min.

Heldigvis dukket Luna opp ett år etter, og da var jeg endelig i topp form og det var ingenting i veien for å skaffe valp igjen. Planen var å ha både henne og Kesha, men dessverre så gikk det ikke som planlagt - siden Kesha måtte avlives bare et par dager før Luna kom til oss. 

Luna er en veldig tillitsfull hund som er kjempeglad i både mennesker og dyr. Vi var litt redde for at hun skulle bli en typisk "enmannshund" som bare knyttet seg til én av oss, men det har heldigvis ikke blitt noe problem. Hun forguder hele familien, og vil gjerne være med på alt. Uansett hvem av oss som reiser oss og skal gå en plass f.eks, så kommer hun løpende med én gang. Om hun har en favoritt, så er det kanskje Celine, men det er ikke noe stort skille iallfall. Hun er også veldig glad i dyr, både hunder og katter. Dessverre ikke alle hunder og katter som er like begeistret for henne, siden hun er veldig frempå og leken, men hun gir aldri opp. Vi har ikke fått sosialisert henne så forferdelig mye enda med andre hunder, siden vi var litt trege med å gi henne valpevaksina, men de gangene hun har møtt andre hunder så har det gått veldig bra. Hun er veldig kontaktsøkende og frempå med én gang, og kanskje en smule dominant - men jeg synes iallfall det er mye bedre enn at hun er tilbaketrukken og agsressiv. Det viser hun heldigvis ingen tegn til. Nå skal vi begynne å dra på valpetreff med henne, forhåpentligvis en gang i uken, og jeg håper det går bra :-) Hun tror hun er veldig mye større og tøffere enn hun er, så jeg ser for meg at hun fort kan begynne å yppe med de store hundene også, men det får gå som det går. 

Hun er også en skikkelig ramp. Stjeler absolutt alt hun klarer å få tak i. Spesielt ting hun VET at hun ikke får lov å rørre, de er selvfølgelig ekstra spennende. Undertøy for eksempel. Ja, dere leste riktig. Hun har en ting for undertøy, og spesielt mitt. Med én gang hun får sjansen, så løper hun inn på badet og finner seg noe undertøy i skittentøyet. For en uke siden så merket jeg at ALLE trusene, bhene og sokkenene mine hadde små bitehull i seg (tusen takk, Luna!). Lekene og smokkene til Lykke er også en storfavoritt. De må passes godt på, og mistes de på gulvet - så har man maks to sekunder på å plukke det opp igjen før den lille rampen har rukket å forsvinne med det.

Ellers er hun et lite sjarmtroll og en skikkelig kosehund, som elsker oppmerksomhet. Klikkertrening er kjempestas, og det er tydelig at hun elsker å lære nye ting. Vi har ikke kommet så langt enda og er ganske nye på det, men har iallfall funnet ut at klikkertrening er noe vi kommer til å forsette med - for det falt i smak både hos oss og hos henne. 

Hun sjarmerer alle vi møter på også, og det å gå rundt med henne på offentlige plasser er omtrent umulig. Vi blir stoppet av nesten alle, og kommer oss aldri dit vi skal. Nå har vi dessverre begynt å måtte være skikkelig overlegne og "frekke", og bare overser mange som er på vei bort for å hilse på, fordi vi rett og slett ikke har tid til å stå å prate med alle. Jeg håper (men tviler) på at dette er noe som roer seg litt når hun blir voksen, hehe. Det er også mange som tror hun er en katt, selvfølgelig, og vi har fått mange spørsmål om hvilket dyr det egnetlig er. Og noen barn har faktisk trodd at hun er en... MUS. 

Luna smeltet hjerte vårt med én gang vi så bilde av henne, men vi ble likevel helt i sjokk når vi fikk møte henne i virkeligheten. SÅ perfekt, og ikke minst - bitteliten. En liten, herlig rampevofs som er full i energi.

Jeg er kjempefornøyd og glad for at jeg valgte å kjøpe pomeranian (etter tre år med vurdering så burde jeg vel nesten være det :p), og er også superfornøyd med valg av oppdretter. Toini er en kjempehyggelig dame som svarer på alle rare spørsmål jeg kommer med. Hun sender også ofte meldinger og spør hvordan det går og er veldig ivrig på å følge opp valpene hun har solgt, og jeg har lovet at hun skal få hilse på henne igjen om vi er i nærheten av der hun bor - eller når hun er i Ålesund igjen (siden hun har en sønn som bor her). Kullsøsteren til Luna bor også i Ålesund, så de blir nok også å møtes noen ganger fremover. Men er det flere som vurderer pomeranian, så kan jeg iallfall anbefale Costalot Dreams på det sterkeste! (og nei, jeg har selvfølgelig ingen fordeler av å skrive dette. Jeg var også i kontakt med Bella Klein og Machiggian, som jeg også likte veldig godt - selv om valgte tilslutt endte på Costalot Dreams.)
 

(Luna er midt i "apealderen", som gjør at pelsen er veldig pjuskete og hun ser litt rar ut, hihi)


Jeg får masse spørsmål både her på bloggen, på facebook og på mail om Luna og rasen hennes generelt. Mange fine og seriøse spørsmål, og noen som kanskje provoserer meg litt; som f.eks hvor man får tak i billige pomeranian. Altså, om man er ute etter å spare penger - så ikke kjøp hund. Istedenfor å kjøpe de billigste hundene på finn.no, så spar heller litt ekstra og kjøp en renraset en. Selv om dere ikke har tenkt å stille hunden ut eller noe sånt, så er det veldig greit å vite hvor hunden kommer fra og være sikker på at man ikke støtter useriøs avl. Det finnes alt for mange som barer parrer hundene for å få søte valper og tjene penger på det, uten å tenke over at valpene faktisk ikke bare skal være søte - de skal også være friske og sunne. Det ligger mye arbeid i seriøs oppdrett, og det er ikke uten grunn at det koster en del.

Hund ER dyrt. Uansett hvilken rase man velger, så koster det mye. Jeg vil uansett anbefale å kjøpe renraset (uavhengig av rase) fra en kennel som er registrert med eget kennelnavn i NKK. Pomeranian er en dyr rase, men absolutt verdt hver eneste krone. En pomeranian koster som oftest fra 20 000 og oppover. De fleste jeg har snakket med har tatt 25 000 for tisper. I tillegg må man ha forsikring, jeg tror vår forsikring koster litt over 3000 i året om jeg ikke husker feil. Og så kommer det selvfølgelig fór, utstyr (bare den ene børsten koster nesten 500 kroner), veterinærkonstader og så videre. Så det går mye penger, og det bør man være forberedt på.

Så får jeg ofte spørsmål om det er en hunderase jeg anbefaler til barnefamilier. Nei, dessverre gjør jeg ikke det. Høres kanskje litt dobbeltmoralsk ut, siden vi har selv og har to barn - men det krever mye. Jeg sier ikke at det er umulig å ha barn og pomeranian, men man må isåfall være forberedt på å være veldig forsiktige hele tiden. Rasen er veldig glad i barn (vår er iallfall det), men de tåler forferdelig lite. For å ta et eksempel, så knakk hunden til Kenneths familie foten engang hun falt ned fra senga. Da sier det seg selv at det ikke skal mye til for at de skader seg, og spesielt i lek så er det lett for at skjer uhell. Her i huset har vi veldig klare grenser på hva som er lov og ikke, men likevel må vi følge veldig godt med - hele tiden. Vi går aldri fra Celine og Luna i samme rom, selv om vi aldri har sett Celine være uforsiktig med henne. Vi er kanskje litt heldige, for Celine er godt vant med dyr (og også pomeranian) fra før, så hun vet godt hva som er lov og ikke og respekterer heldigvis det også. Hun er veldig forsiktig når hun leker med Luna, og skjønner at hun ikke tåler mye. Så selvfølgelig er det mulig å ha barn og pomeranian, men man må da være forberedt på at man hele tiden må følge med - og det kan være krevende.

Angående hvilken oppdretter jeg anbefaler, så er nok det beste å undersøke litt selv. De jeg liker best, trenger ikke nødvendigvis være de samme som dere føler at dere får best "kjemi" med. Jeg kontaktet kjempemange oppdrettere helt i starten når jeg bestemte meg for å kjøpe pomeranianvalp (noe som nå begynner å nærme seg tre år!), og har pratet med mange oppdrettere både i Norge, Sverige og i Danmark. De tre jeg stod igjen med tilslutt var Bella Klein, Machiggian og Costalot Dreams. Disse tre var oppdrettere jeg hadde hørt mye skryt av, fått anbefalt fra valpeformidler og som jeg selv følte at jeg fikk god kontakt med og som tok seg god tid til å svare på alle spørsmål jeg kom med. Tilslutt endte jeg som sagt opp med Costalot  Dreams, siden det var henne JEG følte at jeg fikk aller best kjemi med - noe jeg synes er veldig viktig, siden jeg ønsker å holde kontakt med oppdretter videre også. Men jeg har absolutt ingenting negativt å utsette på de to andre oppdretterene heller. De virker dyktige og seriøse :)

Og så er det selvfølgelig viktig å huske at pomeranian er HUND det også. Ikke en pyntegjenstand eller kosebamse - selv om det kanskje kan se slik ut. De trenger klare grenser, mosjon, lydighetstrening, sosialisering, pelsstell og masse oppmerksomhet. Til nå kan jeg faktisk trygt si at det ikke er så mye som skiller en pomeranian fra en schæfervalp. Jeg kan med hånden på hjertet si at de krever like mye, så ikke la dere lure til å tro at en pomeranian er mye lettere å ha med å gjøre bare på grunn av størrelsen. Hun tar selvfølgelig mindre plass og er litt enklere å hanskes med på grunn av størrelsen, men man må være like bestemt og ha klare grenser hos pomeranian også. Hun er litt av en ramp! Stjeler alt hun får tak i, og har allerede ødelagt MYE mer enn hva Kesha noen gang gjorde. Lekebiter gjør hun også, og det gjør vondt. Typisk valp med andre ord, og vi må være strenge. På enkelte området vil jeg også påstå at hun er mer krevende og vanskelig enn det schæferen var. For det første, så er hun nå 18 uker gammel og langt fra husren. Schæferen var så og si husren når hun var 10 uker. Men vi har fått høre at små raser ofte er vanskeligere å få husrene, så det ligger vel noe i det, og vi får bare forsette arbeidet og smøre oss med tålmodighet. Det andre er bjeffingen. Hun bjeffet, bokstavelig talt, på omtrent alt. Hun har allerede blitt litt bedre da, men bjeffer på det meste likevel. Og det merkes at der må vi være veldig strenge for å få henne til å slutte. Eller, slutte HELT vil hun kanskje aldri gjøre, siden bjeffing ligger veldig i naturen deres, men vi må iallfall få henne til å bjeffe mindre enn hun gjør - og arbeider med saken. Ellers er hun en fantastisk hund, som vi har veldig mye glede av ♥ Og om man har tid og tålmodighet, så kan jeg absolutt anbefale pomeranian som hunderase ja. Herlige små hunder som er lettlærte og faktisk (tro det eller ei) kan brukes til mye. Jeg har en liten drøm om å prøve Luna i agility og lydighet blant annet, så jeg håper det lar seg gjøre. Akkurat nå holder vi bare på med litt enkel lydighet med klikkertrening, og vi har ikke kommet så langt, men vi merker at hun lærer veldig fort iallfall. Så det finnes absolutt håp :)

 

Er det mer dere lurer på om Luna, eller om rasen generelt? :)
Jeg er dessverre absolutt ingen ekspert, i og med at jeg er ganske fersk "pomeranianeier" selv, men kan prøve å svare på det lille jeg har greie på iallfall :)

    Copyright: S I L J E - ung tobarnsmor - Til toppen
Skrevet av Frida   kl.20:21  @ 26.nov.2011
Søøøt;) Du er flink til og skrive:)
Skrevet av    kl.20:22  @ 26.nov.2011
Står hun ikke ute i en liten hundegård? :)
Skrevet av <3   kl.20:23  @ 26.nov.2011
Kjempe pen hund ihvertfall :) Godt å se at du tar hundekjøpet seriøst, burde vært flere som deg :)
Skrevet av Stine   kl.20:30  @ 26.nov.2011
Jeg lurer egentlig bare på om det er fakta eller en "myte" at pomeranian er allergivennlige? Jeg vet at ingen hunder er 100% allergivennlige, men om pomeranian går under kategorien "allergivennlige hunder"? Står både det ene og det andre på internet, så er ikke lett hva man skal tro på :)
Skrevet av valentina<3   kl.20:31  @ 26.nov.2011
hei silje du er så søt men her er en link om en litten beby på 3mnd

http://gulljentami.blogg.no/1322226746_3_mnd_gammel_baby_et_.html?c=1322334433198
Skrevet av Stine   kl.20:31  @ 26.nov.2011
skulle selvfølgelig stå: lett å vite hva man skal tro på :)
Skrevet av Lille Frøken Norge   kl.20:32  @ 26.nov.2011
Så nydelig hun er :) Høres ut som en veldig flott rase!

Valpen vår var også veldig ivrig på å stjele truser da hun var i den alderen, men det har hun heldigvis sluttet med! ;)
Skrevet av Michelle   kl.20:38  @ 26.nov.2011
Bra skrevet! Det er bra du trekker frem at de er hunder som trenger grenser og trening, og ikke bare er en pyntegjenstand, slik mange misforstår når det gjelder små raser!

Lykke til videre med Luna, hun er en kjempesøt hund! :)
Skrevet av Charlotte   kl.20:45  @ 26.nov.2011
Har selv pomeranian og kjenner til at folk ikke skjønner hvordan dyr det er. Vår skjønne gutt har blitt kalt både katt, hamster, marsvin, kanin og her om dagen var det en unge som spurte mammaen sin om det er lov til å ha løve i Norge når hun så hunden vår (vår er fargen sobel). Haha. Luna er kjempeskjønn, og pomeranian er en nydelig og behagelig hunderase:) Har bare gode erfaringer.
Skrevet av Caroline   kl.20:50  @ 26.nov.2011
Utrolig nydelig hund! :) men det er ingenting gale med "billige" hunder, blandingshunder er ofte friskere, snillere og de lever lenge enn renrasede. Grunnen til det er at det er mye innavl og sykdommer blant rasehunder, og det avles ofte på de feile tingene. Spesielt blant hunder som brukes til utstilling. Her er en link til en utrolig skremmende, men veldig verdt å se dokumentar http://documentaryheaven.com/bbc-pedigree-dogs-exposed/ . Syntes det er kjempeflott at du har brukt så lang tid på å finne en seriøs oppdretter! :)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.20:58  @ 26.nov.2011
Anonym: Jo selvfølgelig :P Døgnet rundt ;)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.21:00  @ 26.nov.2011
Stine: Det er vel så som så. Det er ikke en hund som er kjent for å være allergivennlig, slik som enkelte raser, men jeg kjenner likevel folk som er allergisk mot hund - men som likevel kan ha pomeranian. Faren til Kenneth er allergisk, men de har pomeranian :) Men onkelen til Kenneth igjen, han reagerer veldig på hunden deres. Så det forskjellig fra til person til person. Man kan jo eventuelt prøve å "låne en" pomeranian om man lurer på om man reagerer :)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.21:07  @ 26.nov.2011
Caroline: Tja. Det er riktig at blandingshunder KAN være friskere enn renrasede. Men likevel synes jeg ingenting om at folk driver å avler på blandingsraser. For det første så er det SÅÅ mange hunder her i verden allerede, som ingen vil ha. Og det er ikke like lett å få solgt blandingsraser som renraset hunder. Oppdrett av blandingsraser er som oftest langt ifra like seriøst som de seriøse oppdretterene også. Husk det er mye en hund skal igjennom før den parres. Den skal sjekkes skikkelig for alle mulige sykdommer, røntges og så videre. Sjelden folk som bare "avler blandingsraser på gøy" følger opp alt dette. Kjenner jeg blir litt dårlig av alle annonsene som ligger ut på Finn.no fra useriøse folk som bare vil sette kull på hunden sin for å få søte valper og tjene litt penger på de, uten at de overhodet vet hva de driver med. Det kryr jo av folk som avler på "søte pomchier" f.eks, altså blanding mellom pomeranian og chihuahua, bare fordi de er billigere enn renraset pomeranian.
Skrevet av JD   kl.21:10  @ 26.nov.2011
Det å si at man absolutt burde skaffe seg en renraset hund fra en oppdretter er det rette, så tar du feil. Selv har jeg ei tispe som er omplassert, hun har tre raser i seg å hun er helt fantastisk. Fått mye skryt over hvor pen hun er, å hvor lydig hun er. Hun er nå 11år gammel. Vi har også en annen blandingshund, en hanne som er 3år gammel, han kommer fra en useriøs oppdretter som selv ikke veit hva er i han en gang, men vi er glad i han for det, selv om han er litt unormal dum. Men det er en del av sjarmen hans. Vi hadde en liten ulykke rett før sommeren, det endte med 3 søte små valper. Vi "solgte" (høres så slemt ut) de for 1500-, vi tok bare en sum, kunne godt ha gidde de bort gratis men da var det større sjanse for at folk som tok kontakt ikke var seriøse. Ja, mora var 11år, men som sagt, det var en ulykke. Ikke alle er useriøse oppdrettere, men hundene som har blitt født fortjener ett hjem de også. Så om noen ikke er villig til eller har 20 000kr til en hund, så er det deres valg. Å blandingshunder er like mye verdt som en renraset hund, det er de du burde være skeptiske til, de blir avlet frem på grunn av utseendet eller lynne, mye dritt som skjer der skal jeg si deg.

Det at folk mener at man burde kjøpe deg en hund for 20 000 i stede for å bruke 5 000 på en hund er feil, ja da er det folket det er noe feil med. Du har kanskje en nydelig hunderase, men jeg kan se mye av trekkene til alle tre rasene som er i tispa jeg har. Så jeg har fått 3 hunder for 1. Det er ikke prisen som betyr noe, så hvorfor er de som koste 5000 mindre verdt enn de som koster 25 000? Jeg elsker hundene mine, samme hvor mye de koster. Vi valgte de fordi vi har ikke 20-25 000 å bruke på en hund.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.21:17  @ 26.nov.2011
JD: Jeg har _ingenting_ imot blandingshunder. De kan selvfølgelig være like herlige og fantastiske. Det JEG ikke liker, er de som avler på de. Nettopp fordi det sjelden skjer like seriøst og under like strenge regler som seriøse og registrerte oppdrettere må følge. OG fordi det allerede er nok av blandingshunder som aldri får noe godt hjem.

Jeg kunne godt anskaffet en blandingshund. Men ikke fra noen som bare er ute etter å tjene penger på en søt liten "pomchi (f.eks), da hadde jeg fått en fra en eller annen omplasseringsplass. Poenget mitt er ikke at det er prisen som betyr noe. Hund er hund, men jeg synes man skal støtte seriøse oppdrettere som virkelig brenner for det de gjør og følger NKKs retningslinjer - til tross for at det koster mer. Jeg synes ikke man skal kjøpe velge en hund over en annen bare for å spare penger. Skjønner du? Ikke vet man sikkert hvor hunden kommer fra heller. Uten stamtavle kan man fort bli lurt, og det kan f.eks være en hund med arvlige sykdommer eller en hund fra innavl, og da blir det veldig fort en DYR hund til tross for at man sparte noen tusenlapper når man kjøpte den :)
Skrevet av Charlotte-H   kl.21:29  @ 26.nov.2011
Vi har også en pomeranian :) Visste du at de ble brukt til vakthunder før i tiden? Nesten litt rart å tenke på, siden de er så små ;) Vår tror hun er verdens største hund når hun ser andre mennesker som kommer på besøk hit, eller møter på andre hunder, haha! :)
Skrevet av Anja   kl.21:32  @ 26.nov.2011
kjempe fin hund! :-)
Skrevet av Ingeborg   kl.21:36  @ 26.nov.2011
Kan du legge ut scrapbooktips? Legge ut tips til julekort osv :) Kan du lage noen "enkle" kort og vise hvordan du lager de?
Skrevet av Malin   kl.21:38  @ 26.nov.2011
Du,noe helt annet,kanskje litt "teit" spørsmål:

Hvordan skriver man den "e-en" i Silje Helen på tastaturet?og vet du hvordan man skriver sånn v med ^ over som i "veret"?Kan du vær så snill å svare?

Ha en fin kveld videre :)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.21:51  @ 26.nov.2011
Charlotte: Stemmer det :) Det er derfor de forsatt varsler så mye og er vanskelig å få stille. Men før i tiden var de veldig mye større da. Tror de var mellom 15-20 kg, om jeg ikke husker feil :)
Skrevet av Helene   kl.21:53  @ 26.nov.2011
Luna er så hærlig, kjenner meg mye igjen i det du skriver, og det med trusene huff a meg! Har selv en chihuahua, og blir så irritert når folk tror det er "pyntegjenstander", kan ikke få sagt det nok hvor mange som blir overrasket når de ser hun løper som en villmann på stranden og koser seg i aktivitet :)

Virkelig bra du også skjønner dette og videreformidler det til andre!

Kos dere videre med treningen, og bjeffingen vil avta om dere bare sier ifra hver gang hun gjør det :)
Skrevet av notatblokk   kl.22:40  @ 26.nov.2011
Hmm, har ikke opplevd eller hørt at små raser skal være vanskeligere å få husrene - det er jo alt hva man gjør det til selv :) Vi hadde en dverg schnauzer, og han ble fortere husren enn den belgiske fårehunden vi hadde! Selv om begge ble det veldig kjapt. Gjelder jo å få de ut -hver- gang de må på do, og gjerne i bur om natta, så det ikke skjer uhell inne. Masse lykke til hvertfall, er jo gøy at hun er så lærevillig da! :D Og klikkertrening er morsomt :)
Skrevet av    kl.22:42  @ 26.nov.2011
Vi har en helt nydelig "gatemix", 25% buhund og 75% bordercollie, verdens beste hund! Kostet "bare" 5000kr, og hun har alltid vært frisk :P :) Trenger ikke nødvendigvis å være renraset og koste en million for å være en toppers bissevoff.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.22:44  @ 26.nov.2011
notatblokk: Det er iallfall vår erfaring. Vi gjør ikke noe annerledes enn vi gjorde med Kesha, men hun er likevel langt ifra husrein enda - selv om vi har brukt 9 uker nå, og det tok under 2 uker med Kesha :P Men veterinæren sa at det ofte er vanskeligere med små raser, og jeg har lest det mange plasser også. Jeg trodde det samme som deg, at det bare var en myte og at det sikkert var likt, men jeg sitter nå med en annen erfaring :P
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.22:53  @ 26.nov.2011
Anonym: Igjen; jeg har ikke sagt noe negativt om hundene - men jeg synes ikke noe om at man skal avle på de, og derfor ville jeg heller aldri kjøpt en blandingshund. Man vet heller ikke hva man får. En blandingshund kan være en flott og sunn hund OM den får de gode sidene fra begge rasene, får den derimot de negative sidene fra begge - så blir det verre ;)
Skrevet av Julie   kl.23:31  @ 26.nov.2011
Åå, så mange fine bilder!:)
Skrevet av Celine   kl.23:55  @ 26.nov.2011
Hun er så nydelig, elsker fargene :D Vurderte en Pomeranian lenge jeg også, men endte opp med en nydelig blanding som nå er 9 måneder, istedet. 25% Bichon Frisè, 25% Shih Tzu og 50% Lhasa Apso.. (Kan vel egentlig si han er prikk lik Lhasa Apso`ene). En blanding av tre raser er kanskje ikke alltid like trygt, men når sant skal sies var ikke dette kullet helt planlagt heller :p (Ble ikke kjøpt hos en oppdretter) Men vi fikk med en bra stamtavle og sliter heller ikke med noen svakheter med han, så vi er ganske heldige der! En sunn og frisk hund med andre ord. Men jeg skjønner og ser virkelig det du vil fram til ang. avl på blandinger kun for å få de ekstra søte og "billige" men samtidig tjene på det. Unødvendig!
Skrevet av Trude Witsø   kl.00:34  @ 27.nov.2011
jeg går nå 1årlig intruktørkurs på hund. Der lærer vi en del om rase og hva som er viktig å tenke ved valg av huderase. Du har en rase som liker å følge med på det meste. Det gjør at hunden ofte vil starte å bjeffe på gjenstander, lyd, mennesker osv. Dette kan du veldig enkelt forhindre. For eksempel: ikke la hun stå høyt der hun har et godt oversiktsbilde. Moter på plastik helt nederst på vinduen som gjør at hun ikke ser ut og kan overvåke. Det er heller ikke lurt å la henne stå ut i hagen om du bor i et boligfelt. For om du gjør det så kan hun oppleve det å bjeffe på mennesker gjør at de forsvinner bare ved av at den personen går forbi. Bare noen tips Silje. Det er også en mulighet å klikkertrene bjeffingen. Klikk for hver bjeff å lær henne at når hun bjeffer får hun en godbit. Etterhvert kan du leggekommando på d å bjeffe og være stille. Da får du en kontroll over bjeffingen. Det skal jeg love deg ;D
Skrevet av Michelle   kl.00:38  @ 27.nov.2011
Hei. Jeg fikk meg en pomeranian for 3 uker siden, han er nå 13 uker. Kjøpte en søt liten hanne av en kennel i sverige. Morsomt å lese om Luna, for jeg kjenner meg så godt igjen i din beskrivelse om henne, Elton (som min valp heter) er veldig lik:) Jeg er så fornøyd med han. Han er så glad i alle mennesker, og andre hunder, han bjeffer også svært lite, noe jeg er kjempe glad for. Så prøver å være streng når han først gjør det, slik at han ikke skal bli værre.

Men det jeg egentlig lurer på, er om du har noen tips anngående det å øve på å være alene hjemme. Vi har prøvd forskjellige metoder, og bare en halvtime - time av gangen (en gang 3 timer nå sist). Nyskjerrig på hvordan dere har gjort det? Jeg tror det går bra mens han er alene hjemme, men man kan jo ikke vært helt sikkert. Han er jo i allefall i hundre når vi kommer hjem igjen, (men han spiser ikke mens vi er borte) er derfor redd for at han ikke har det bra.

Hvor gammel er luna forresten?

Jeg skal forresten på mitt første valpekurs om en uke, og skal bruke klikker, det gleder jeg meg til:)

Michelle:)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.00:58  @ 27.nov.2011
Michelle: Luna har igrunn ikke vært noe alene enda. Ikke mer enn 15 minutter eller noe om gangen iallfall, og de få gangene har det gått helt bra. Hun går å legger seg :)
Skrevet av Bente   kl.01:04  @ 27.nov.2011
Hvorfor heter hu Luna? Hadde du ikke en katt før som het Luna?
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.01:05  @ 27.nov.2011
Bente: Fordi jeg liker navnet? :) Jo, hadde en katt som het det også :)
Skrevet av Ragnhild   kl.01:17  @ 27.nov.2011
Blandingshunder er akkurat like bra som renrasede hunder, de sier til og med at blandingshunder ofte er friskere fordi de får gener fra to (eller flere) forskjellige raser. Og i tillegg er det feil at det er mange som selger blandingshunder for å tjene penger. Når vi kjøpte hunden vår betalte vi ganske lite i forhold til hva mange betaler, og definitivt ikke nok til å dekke alle utgiftene (vaksiner og sånt) fra de vi kjøpte de av. Kullet hunden min var i var planlagt, og grunnen til at de gjorde det var fordi kullet før, som hadde vært et uhell, hadde blitt så friske og fine at de synes det var hyggelig å gjøre det igjen.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.01:30  @ 27.nov.2011
Ragnhild: Blandingshunder _kan_ være friskere enn rasehunder ja, men da må man vite 100 % sikkert av begge foreldrene er friske. Det gjør man sjelden, i og med at folk som avler på blandingshunder sjelden tar de samme testene av hundene som det seriøse oppdrettere gjør. At en hund ser frisk og sunn ut, betyr ikke nødvendigvis at den er det. Og mange av blandingshundene koster over 10 000, til tross for at foreldrene ikke er undersøkt skikkelig, ikke har stamtavler (som f.eks kan garantere at det ikke er noe innavl) og heller aldri er stilt ut. Med andre ord, de tjener over 10 000 kroner på valpen uten å ha noe særlig med utgifter på hundene. Og de avler heller ikke for å få frem det beste i rasen, men for å få søte valper de kan tjene enkle penger på. Utrolig synd.

Men så finnes det jo blandinger som faktisk er blandet for å oppnå noe. Alaska Husky f.eks, det blir noe helt annet. Da er det en grunn til at man parrer akkurat de hundene, annet enn at de skal se søtest mulig ut.
Skrevet av JulieAronsson   kl.03:20  @ 27.nov.2011
Ang det med "pottetrening" så tror jeg også det har litt å gjøre med hvor flink oppdretteren har vært med å ta valpen ut på do.

Har en tibetansk spaniel, fikk henne da hun var ca 8 uker, og hun gikk til døra nesten fra dag 1 av. Hadde nesten ingen uhell inne. Så det var ikke noe problem med henne :) Men jeg vet at oppdretteren der var veldig flink til å ta valpene ofte ut for å la de gå på do ute :)

Lykke til med valpetiden! Kan virkelig være en prøvelse!
Skrevet av En anonym bloggsnoker ;)   kl.03:23  @ 27.nov.2011
Applaus Silje! Supert innlegg, altså, og jeg er HELT enig. Blandingshunder KAN være friske og greie det, men du har ingen mulighet til å vite det.. Blander du schäfer og boxer blir du ikke på magisk vis kvitt HD, allergi og hjertetrøbbel, men du kan derimot få alle tre.. Dessuten er det jo også sånn at lynne er arvelig og det er greit å ha litt oversikt over linjer. F.eks. hjelper det jo ikke om mamma og pappa er supergreie om bestefar er fryktaggressiv og tante har genetisk separasjonsangst. Det har man ingen kontroll på med blandingshunder. Vi hadde blandingshund når jeg var liten, han var fryktaggresiv med stort ressursforsvar og broren min mistet nesten to fingre... Joda, han var spesiell og det ble gjort mye gærent med ham, men allikevel. Du får ikke en superhund om du blander to dritthunder, selv om de er av ulik rase.

Det finnes jo idiotoppdrettere innen raseoppdrett og, men der har man jo alle fall en viss kontroll. Man kan sjekke dogweb etter ulumskheter (evt svenske hunddata, som er åpent og gratis), og man har litt mer å gå på. Og selv om man ikke har noen garantier om hverken helse eller lynne selv om man parrer to hunder av supre linjer, så er fortsatt sjansen større for at det blir bra enn to tilfeldige hunder man ikke vet noe om.

Dessuten er jo ikke utseende bare jåleri og fjollete, de fleste raser ser jo ut som de gjør fordi det har en funksjon.. Joda, det har blitt ekstremt i litt for mange raser nå, og det støtter jeg ikke i det hele tatt, men lell. Min hund er spisshund (= stor versjon av Luna :P ) og polarhund, den skal ha mye pels, og tykt lag med underull, ikke fordi den skal se fin og fjong ut og være god å kose på, men fordi den er lagd for å leve og jobbe på vidda. Den skal ha små ståører, og ikke være for stor eller høy (men heller ikke for lav) for at den skal kunne ha en funksjonell kropp den kan jobbe lenge med i mindre trivelig klima. F.eks. en mynde er jo bygd helt annerledes, ikke fordi noen fant ut at det var pent, men fordi den har en annen funksjon.

Alaska husky og andre trekkhundmikser er en annen historie, der føres det jo faktisk stamtavler innad i trekkhundmiljøet, og de har relativt god kontroll på hva som mikses og av hvilken grunn de mikser akkurat de hundene. Men sånn blandingshundavl basert på "shit så søte" blir jeg kvalm av. Både doodle-hysterien (skjønner ikke hvorfor puddelen har blitt blandevann :P) og den vedvarende miksinga på alt som er lite og søtt og kan passe i en veske.. Om ikke det er for å tjene penger er jeg julenissen!

Huff, dette ble en lang kommentar, men bare et tillegg til hvorfor jeg er utrolig enig med deg, og er utrolig glad for at du skriver et sånt innlegg!
Skrevet av En anonym bloggsnoker ;)   kl.03:28  @ 27.nov.2011
For å legge til; når hundene først er født er de jo like mye verdt enten de er renraset eller blanding. Jeg syns mange blandinger er fabelaktige, men jeg er ikke noen tilhenger av frontinga av at de på magisk vis er friskere enn renrasede - for det er på ingen måte sant. Dessuten er det ikke til å stikke under en stol at doodler (de er forøvrig ikke alltid allergivennlige..) og minimikser har blitt mote, og det avles på under en lav sko, noe som fort går ut over hundene selv... Sjekk eksempelvis ut denne siden; http://www.boutiqueteacuppuppies.com/ Amerikansk og ganske overdrevent, men det har visstnok blitt sjekket ut, og både siden og folkene bak er faktisk reelle. Ille!
Skrevet av Ina   kl.10:40  @ 27.nov.2011
Så fin pomeranian, nesten lik min :- )

Har selv to pomeranian, ei tispe som er 1 år idag, og en hann som er snart 5 mnd.

Og har slitt noe med å få tispa husrein. Gutten vår har mindre uhell enn det tispa vår har.

Tispa vår er kjempe rolig, først når hun var 5 mnd startet hun å bjeffe så smått, ikke mye (når det kommer besøk). Men han andre bjeffer en del mere, og han er mye mere "hund" han enn det tispa vår er. Hun virker litt sær, liker ikke tyggepinner, griseører, o.l.

Så det er stor forskjell på de.

Men kjempe fine hunder. Angrer ikke et sekund på at vi kjøpte de :- )

Så mye personlighet og underholdning!
Skrevet av    kl.10:56  @ 27.nov.2011
Hei!

Jeg har en Pomeranian som nå er 4 år, og han var akkurat sånn som Luna med undertøy og diverse. Derfor ringte vi oppdretteren vår og lurte på om det var noe vi kunne gjøre, og hun sa at vi skulle gi han så mange kosedyr som mulig ( da snakker vi rundt 15 stk). Vi gjorde dette og det har ikke vært noe problem siden! Han har sine egne kosebamser og godtar at han ikke skal ta noe annet:)

Også dette med det å være stueren. Vi slet også mer med pomeranianen vår enn Labradoren. Men det du kan gjøre er å legge ett par aviser i en krok og vise hun at det er der "doen" hennes er foreløbig. Hver gang hun har gjort fra seg inne bare løfte du henne bort til avisene og til slutt vil hun skjønne dette. Litt senere kan du gjøre det samme ute :)

Lykke til videre med verdens herligeste hunderase! Ha en fin dag! :)
Skrevet av M;   kl.12:33  @ 27.nov.2011
jeg har en pomeranian gutt, og han tar mitt undertøy også, sokker, og ja, det som du sier. Er ikke noe særlig kult, og må nå lukke døren til vaskerommet så han ikke kommer seg inn der. Uff, tok veldig lang tid med min lille og bli husrein, men nå er han endelig det! Man må bare gå ut ofte til han gir signaler med døren at han vil ut på do. Lykke til videre, det kommer til å gå fint :)
Skrevet av Biologen   kl.12:42  @ 27.nov.2011
Jeg blir provosert av å lese det du skriver faktisk. Verdens hunder hadde vært friskere om oppdrettere ikke hadde fokusert på renest mulig rase i det hele tatt. At blandingshunder KAN være friske? Jeg tror du hadde hatt godt av å lese litt biologi, lære om genetikk og evolusjon. Det at man plukker ut hunder som er likest mulig, avler på disse for å oppnå renest mulig rase med de egenskapene man er ute etter, det skaper mye høyere sjanse for akkumulering av mutasjoner i genomet og sykdommer hos denne rasen. Hunder med hofteproblemer, dårlige ledd, med allergier, dårlig tannstilling - det forekommer absolutt mest hos rene raser. "Friskt blod" er sunt å få inn i en slekt, enten om det er snakk om mennesker eller dyr. For kjøperne sin del er det kanskje tryggere å kjøpe en renraset hund fra en seriøs oppdretter, fordi de kan velge størrelse, farge og egenskaper etter eget ønske. Men for hundenes helse generelt, i et større perspektiv, vil jeg si dette er ganske egoistisk. Så fra et biologisk perspektiv blir dette en provoserende uttalelse. Er det bedre at seriøse oppdrettere tar ti ganger så mye penger for sine hunder, som har så utplukkede og "rene" gener at de har mye større fare for å oppnå sykdommer over generasjoner, enn at andre "useriøse" selger en god frisk blanding for en billig penge, til noen som liker en hund for det den er? Jeg er uenig, og jeg skulle ønske at de som kom med slike uttalelser hadde lest seg opp på biologien, ikke bare dømte hundens beste ut i fra oppdretterens uvitende seriøsitet.
Skrevet av anette   kl.12:48  @ 27.nov.2011
så søt! :) har selv en labrador på 4 år, og en cavalier på 11 mnd. cavalieren vår er litt under gjennomsnittet i størrelse, derfor må vi passe mye på henne også. Driver også med klikketrening og er kjempefornøyde! er du snill mot hunden, så er den snill tilbake ;)
Skrevet av Biologen   kl.12:55  @ 27.nov.2011
PS: jeg skjønner at de som vil ha en rase vil velge en seriøs oppdretter, og det er veldig bra når det er det som er utgangspunktet. Å risikere at noen f.eks. driver med innavl er enda verre. Men jeg synes at når noen er villige til å ta risikoen ved å kjøpe en hund som man ikke kan forutsi alle egenskapene hos, men som bidrar til diversitet, da skal man ikke dømme dem men sette pris på at de er villige til å gjøre dette sunne valget.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.13:18  @ 27.nov.2011
Biologen: Vel, ja. Blandingshunder KAN være friskere om man klarer å luke ut sykdommene og feilene som rasene har, men det er ingen garanti for det. Valpene kan også får med seg de negative sidene fra begge rasene og ende opp med dobbelt opp av plager. Dette vet man ikke, og dessverre er det ikke så mange med blandinshunder som undersøker de skikkelig heller - derfor vet man ikke om hundene er helt friske selv om de SER friske ut.Man vet heller ingenting om besteforeldre, søsken og så videre.

Det er for all del ikke hundene jeg har noe imot. Jeg liker bare ikke den useriøse avlen. Oppdrett som pågår langt utenfor retningslinjene og reglene som finnes, og uregistrerte valper man egentlig vet fint lite om. Jeg mener man skal avle for å få frem det beste i hunden, ikke bare for å få en søt hund. De som avler på disse søte blandingshundene går på utseende og bare det. De har ingen oversikt over sykdommer bak i linjene og så videre. En kjøper har heller ingen garanti for hva de får, siden ingentig er registrert noen plass. Dessuten, en typisk "motehund" nå er "Pomchi". Hvorfor tror du de avles på, for at de skal være friske og sunne eller fordi de skal ligne på Pomeranian men være billigere? Det er slike ting jeg ikke liker. Er på finn.no ofte og har sett mye drøyt der. Salgsannonser fra folk som overhodet ikke vet hva de driver med eller som er ute etter å lure folk og "parringsannonser" der de tydelig driter i alt annet enn at hunden er liten og søt. Og så er disse hundene kjempedyre. Faktisk veldig nærme renraset Chihuahua i pris, vet du hvorfor? Fordi de har "blandet inn" en dyrere hunderase. Og dessverre er det maaange som kjøper disse, uten å vite noe som helst om bakgrunnen til valpene, bare fordi de er søte og "billige".

Og nei, de trenger ikke være sunnere heller. Om du hadde blandet to helt foskjellige raser som ikke har de samm plagene - så er sjansen større for en frisk og sunn hund uten de typiske raseplagene (men da må det kunne dokumenteres at begge er friske og fri for plager selv, og at linjene bak også er det). Men, en Pomeranian og chihuahua f.eks, har stort sett de samme sykdommene innenfor rasen sin, så de forsvinner ikke om man blander de to. En "Pomchi" er like utsatt (om ikke mer pga manglene oversikt over bakgrunn) for kneplager som Pomeranian f.eks, siden dette er noe som er hos begge rasene og som da ikke "vaskes bort". Akkurat på samme måte som at en schæfer/golden-blanding også vil være utsatt for HD.

Vil man ha blandingsrase, så synes JEG kan isåfall kan få hund fra en omplasseringsplass eller noe sånt. Dessverre finnes det alt for mange hjemløse blandingsraser, det er også en av grunnene til at jeg er imot mer oppdrett på de. Rasehundene har det som oftest bedre. Det er ikke like mange hjemløse rasehunder, og de havner som oftest hos gode hjem som har satt seg inn i det å ha hund og som har valgt akkurat den rasen av en grunn.
Skrevet av Hannah   kl.13:56  @ 27.nov.2011
Supert innlegg!

Jeg selv skal ha pomeranian, det bestemte jeg meg for en liten stund før jeg leste på din blogg at du har anskaffet deg en pomeranian (jeg er fast leser :)). Når jeg så Luna og all skryten du skreiv så ble jeg bare enda mer overbevist om at pomeranian er noe jeg SKAL ha. Eneste jeg er litt bekymret over et at jeg til dags dato bor hjemme. Jeg vurderer og flytte neste år sammen med typen og skaffe meg en hund. Eller, en pomeranian skal jeg skaffe meg neste sommer uansett :-) Har lest så utrolig mye om dem, og vil ha så mye informasjon som mulig om rasen! Vet godt hvordan det er å ha hund - ettersom at jeg for en del år siden (ikke langt unna 10 år siden) hadde hund, men måtte desverre avlive hun.. Savnet etter en hund har blitt så enorm stor nå at jeg virkelig ikke klarer å vente. Hadde det ikke vært for skole, så hadde jeg skaffet meg hund tvert :-)

Men hvordan er rasen ellers? er de veldig krevende? og hvordan er det å trene dem? :)
Skrevet av Gaute   kl.15:07  @ 27.nov.2011
Veldig pen hund!
Skrevet av Annteira   kl.17:12  @ 27.nov.2011
Så bra at du tar opp hvor mye det koster å ha hund! Tror det er mange som ikke er klar over det og bare vil ha hun fordi at det er søte og fine. Viktig at folk som vil skaffe seg hund vet hvor mye ansvar det er. Kjempebra innlegg!
Skrevet av Helene   kl.17:55  @ 27.nov.2011
Hva mener du er viktige spørsmål å stille både til seg selv, men også til oppdretter når du skal kjøpe deg hund?

Jeg sitter å ser gjennom sider opp og sider ned, både på finn, og andre seriøse oppdrettere. Men synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg bør se etter.

Setter pris på svar :)
Skrevet av JD   kl.18:27  @ 27.nov.2011
Må også tenke at de blandingshundene som er på finn.no ikke bare kommer fra oppdretter, det kan faktisk skje uhell også. Hunder er veldig sjappe når løpetida er her. Hos oss tok det to sek så hang de der, vi tenkte på abort men det ble ikke anbefalt av veterinær. vi ga de nye eierne et tilbud at de "fikk" hunden om de ønsket å bruke pengene på vaksine i stede, å da måtte vi ha bevis på at de ble vaksinert. Når er gutten kastrert å det skjer ikke flere uhell her i huset.

Som sagt, ikke alle er useriøse oppdrettere, å jeg støtter eller ikke det. Alle tar en sjanse når de skaffer seg hund. Jeg veit om en hund som var reinraset med perfekt stamtavle og alt, han beit ei lita jente i ansiktet uten grunn. Hunden vår har noen problemer med fremmede og er nervøs rundt menn, men det har noe med mishandling å gjøre. Ikke alle blandingshundene er fulle av sykdommer og problemer. Reinraset hunder har også mange sykdommer og slikt, selv om de koste mye å har et så kalt "stamtavle" så er de ikke fri for problemer.
Skrevet av Emilie   kl.20:07  @ 27.nov.2011
Jeg har en pomeranian selv ! :D
Skrevet av anette   kl.20:11  @ 27.nov.2011
Trude Witsø: hmmm begynner å lure på om du egentlig går instruktørkurs jeg? er du seriøs når du oppfordrer dem til å klikke hver gang hunden bjeffer? klikketrening går ut på å få hunden til å tilby ting mot godbit. dersom de begynne å klikke hver gang hunden bjeffer, vil da luna tilby som en gal fordi hun har fått godbit for å bjeffe før. Ergo: de vil få en ekstremt bjeffete hund... IKKE å anbefale. kanskje du skal lese deg opp om klikkertrening, trude;)
Skrevet av Klikkerfantast :)   kl.22:17  @ 27.nov.2011
Anette ang klikkertrening: stemmer det trude witsø skriver. Det virker kanskje tungvint, men det funker faktisk. Om du får ordentlig stimuluskontroll på bjeffinga vil man faktisk kunne kontrollere den greit. Men fortsetter jo ikke i all evighet å klikke på alle frivillige bjeff, men etter en stund vil man kun belønne når hun bjeffer på kommando, og ergo, den verste bjeffinga vil forsvinne etterhvert. Bjeffing vil ikke lønne seg med mindre man får kommendoen for det. En liten periode vil bjeffinga øke på, men med tålmodig vil det gå seg til.

Dette er en måte å løse problemet på, og det finnes mange andre også. Som for eksempel forebygge i kjente bjeffertsituasjoner og å avlede, men å legge kommando på bjeffinga er en god løsning det og. Vil ikke bli kvitt ALL bjeffing med det, men mye vil forsvinne. Men nå er jo Luna en spisshund, og de ER snakkesalige, hehe.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.22:50  @ 27.nov.2011
JD: Uhell blir selvfølgelig annerledes. Det er noe helt annet enn de som avler for å få de søte og tjene penger.
Skrevet av Nathalie   kl.23:26  @ 27.nov.2011
Fint innlegg, Silje:) Jeg har selv en pomeranian på 6 mnd. Utrolig fornøyd med valg av rase. Kjenner meg igjen i det meste av det du skriver. Her i huset forsvinner sokker og bher hele tiden. Ekstra spennende med det som ikke er lov. Som du skriver er de veldig lettlærte, noe som motiverer veldig til masse trening! Mange tror også at de blir fort slitne og ikke orker gå lange turer. Altså det er HELT feil! Jeg sliter nesten med å slite ut vår lille. Full av energi. Vi brukte litt tid på å få han stueren, men helt plutselig en dag når han var rundt 4,5-5 mnd var det helt stopp med å gjøre fra seg inne. Nå står han ved døren å bjeffer. Vi valgte å kjøpe en renraset pomeranian fra en seriøs oppdretter. Er veldig glad for det fordi vi har møtt både mor og far, og snakker med oppdretter ofte. Vi får alltid svar på det vi lurer på. Kos deg med en herlig hund! De er virkelig noen morsomme små ramper!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.23:37  @ 27.nov.2011
Nathalie: Nei, pomeranian er hunder som gjerne kan være med på laaange turer og de holder ut med det meste! :) Man skal bare være forsiktig når de er små, for da skal de helst ikke gå så langt - men som voksen kan de gå kjempemye :)

Godt å høre at du er fornøyd med både hunden og oppdretter! :)
Skrevet av xxlinnxx   kl.16:33  @ 28.nov.2011
Jeg er allergisk både mot hunder og katter, reagerer ikke på mine to pomeraniantisper, men stort sett på alle andre raser. De er ikke allergivennlige! Jeg har flere venner som er allergiske, og de reagerer veldig på de...
Skrevet av Christina   kl.20:04  @ 28.nov.2011
Fine hunder :) Moren til kjæresten min driver kennel og det er helt klart at det er mye rart i den bransjen. Kvalitetshunder koster litt ekstra og sånn er det bare. De er også veldig allergivennlige :)
Skrevet av Nicki   kl.04:02  @ 30.nov.2011
Jeg kan se Trude sin tankegang i dette. Det hun vil frem til er at når man har belønnet bjeffingen med klikker, så vil Luna ha en kommando på det, og det vil ikke lenger være like spennende å bjeffe på alle andre ting enn klikkeren og når man får kommandoen. Jeg har drevet med hunder så lenge jeg kan huske og er så og si oppdratt selv på lundqvist metoden, for de som vet hva den går ut på. Jeg er nå utdannet instruktør og har en mor som har jobbet i 20 år med problemhunder. Vi har hatt alt av renraset ogg blandingshunder. Men jeg kan love deg at på våres hundekurs om hverdagstrening så er det blandingshundene som gjør det beste. Familien min driver oppdrett av Eurasiere, men jeg valgte å gå for blandingshund nå som jeg kjøpte med egen hund igjen. Grunnen til det er at jeg har utrolig mange positive opplevelser med blanding, iforhold til hva jeg har med renraset. Hvordan hunden blir går også mest på eieren, oppdragelse og hvem forventninger de har til hundene sine. Men det du sier om at renrasede hunder som regel har bedre bakgrunn er ikke bare basert på foreldrene. Men også på naborasene og i et kull så er det som regel besteforeldre igjen som slår ut i hvordan valpene blir. Men man må sjekke en renraset hund like mye som en blandingshund før man parrer, og ja det er mange useriøse oppdrettere der ute, som ovrhode ikke burde drevet med oppdrett, men det har lite å si hvordan oppdrettere er, så lenge foreldrene er friske, og du sosialiserer valpen din mye og er disiplinert med valpen. En hund er aldri en problemhund eller en slemhund som noen vil kalle det for ingenting. Det har endten blitt belønnet, eller den har fått oppmerksomhet, eller så er den syk. Syke hunder er som regel sintere pga smerter og plager. De får kun sagt ifra på en måte når det er konstante plager og smerter. Men ellers bortsett fra vist det er en syk hund, så vil jeg legge mesteparten av skylden på eieren da. Det er som barn, de må oppdras! Men tilbake til deg Silje, blandingshunder er like mye verdt som andre hunder, de har som regel det beste fra rasene. Man må sjekke alle hunder likt før et kull, renraset eller ikke ;)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.04:57  @ 30.nov.2011
Nicki: Blandingshunder er selvfølgelig like mye verdt, ja. De er flotte hunder de også, det er ikke det jeg mener. Det jeg er imot, er at man driver å avler på dyr uten å følge regler og retningslinjer. Det finnes sikkert de som gjør dette på en skikkelig måte, men såvidt jeg har sett - så er det dessverre fåtallet av de som avler på blandingshunder som gjør det. Ikke har de hatt samme undersøkelser, røntgen og så videre. Hundene ser friske ut, derfor har de aldri sjekket de for noe som helst, men det betyr ikke at de nødvendigvis er sunne og friske likevel. Man vet også mindre om "forfedrene" (hos renrasa får man stamtavler og ting blir registrert, så man kan finne ut mye om det), mange ganger vet man faktisk ingenting.

Skal man avle på blandingshunder, så mener jeg at det bør være strenge regler for det og - og at det bør føres en slags "oversikt" der også. Foreldre bør sjekkes for mulige sykdommer før de eventuelt parres, og valper bør bli registrert en plass slik som rasehunder blir. Det bør også være grenser for hvor gammel hunden bør være, hvor mange kull den kan ha og så videre. Dette er de jeg har sett som driver seriøs oppdrett veldig flinke til å følge, men dessverre har jeg sett veldig mye rart hos blandingshunder - og derfor er jeg imot planlagt avl på de. Å få "søte valper" bare for kosen og pengene sin skyld, skjønner jeg ikke greia med, og jeg hadde heller aldri turt å kjøpe en hund der jeg ikke har noen oversikt over bakgrunn.
Skrevet av Nicki   kl.21:26  @ 03.des.2011
Jeg kan skjønne frykten for ødelagte hunder ja. Men med min blandingshund har jeg bevis på at både mor, og far er friske. Jeg har i tilleg helsesjekket valpen min selv, han er det ikke noe problem med, og han har kjempe godt gemytt. Han er ingen søt valp, han er blanding av bokser, dogo canario og amerikans bulldog, så han er av den rare og tøffere typen. Grunnen er at det er noen sunne raser, rolige raser, jeg har papirer på begge foreldrene, og sjekket opp besteforeldre og valgte blandingshund fordi jeg har personlig bedre minner og opplevelser av de etter hva jeg har sett og hatt av hunder på kurs. Men Luna er vakker foresten! Kjempe pen Pom!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.01:41  @ 04.des.2011
Nicki: Hehe, synes han høres kjempesøt ut jeg :D Men så elsker jeg sånne "stygg-søte" hunder da. Synes både boksere, dogoer og bulldoger er søte, så han er sikkert veldig sjarmerende! :)


Designet er laget av Silje Lien.
hits