En smule forvirret etter undersøkelse på sykehuset

Heisann!

Slapp av, jeg har ikke født eller noe sånn, jeg er bare i rimelig dårlig form og har ligget i senga siden jeg enedelig kom meg hjem igjen igår. Herlighet, nå husker jeg hvordan jeg hadde det for noen uker siden, tenk at jeg har klart å fortrenge det såpass mye på bare noen uker.

Jeg stod opp tidlig igår for å stresse meg avgårde til sykehuset. Hadde jo time til vekstestimering der, for å sjekke at det lille magetrollet vårt vokser som hun skal. Rakk selvfølgelig ikke hurtigbåten. Rekker jo den aldri, sikker på at de står klare til å kjøre - og når de ser meg kommer springende, så drar de. Slår aldri feil det. Heldigvis var det mulig å ta buss istedenfor, selv om reisen da ble på 2,5 time istedenfor 20 minutter som båten ville tatt. Jeg var ganske kvalm helt fra jeg stod opp, men regner med at det ville gå over etterhvert som jeg fikk i meg skikkelig mat og våknet litt mer - noe det absolutt ikke gjorde, jeg ble bare verre og verre.

Når jeg endelig kom frem til sykehuset ble jeg tatt imot av en hyggelig jordmor som sjekket skikkelig med ultralyd. Hun tok masse mål av babyen og fortalte at hun lå på cirka 1600 gram nå, bare 10 % under gjennomsnittet - noe som ikke er noe å bekymre seg noe særlig for enda iallfall. Alt så veldig bra ut, og hun tok seg til og med tid til å prøve å få noen gode bilder med 3D-ultralyd også - noe jeg har ønsket meg kjempelenge! Dessverre så var det ikke så mye å se, for det lille trollet i magen min lå med ene foten i munnen, andre foten i nesa og én hånd i hver øye. Er det mulig? Snakk om å være snill mot mamman sin, he he. Lover ikke særlig bra når hun allerede har blitt en skikkelig ramp, og hun har ikke kommet ut engang. Jordmoren prøvde alt mulig for å få flyttet på beina og hendene hennes, men lille magetrollet hadde tydeligvis bestemt seg for at de skulle være akkurat der de var. Fantejenta ♥ Og ja, det er forsatt en jente - det kunne hun garantere!

Når ultralyden var fullført spurte jeg om hun ikke kunne være så snill å lete opp journalen min, for det er en del ting jeg lurer på og ikke har fått svar på siden da jeg gikk med Celine. Først og fremst var det hvordan størrelsen med henne lå an under graviditeten, for jeg synes å huske at hun ikke var så forferdelig liten på de første kontrollene hun heller. Jordmoren fant frem målene vi tok med ultralyd da Celine lå i magen, og det viser seg at når jeg var omtrent like langt på vei med henne - så var målene omtrent likt med målene av denne babyen. Men det rare var at jeg hadde seks vekstkontroller med henne, og målene så slik ut (i rekkefølge fra første til siste kontroll); - 9 %, - 25 %, + 5 %, - 12 %, - 23 % og tilslutt - 30 %, før hun kom ut noen dager senere og var cirka - 40 %. Både jordmoren og jeg synes de tallene var utrolig rare, siden de svingte så veldig. Veldig rart at de målte henne til å være 5 % over gjennomsnittet, og fire dager senere var hun plutselig 25 % under. Kan ikke si at jeg ble noe annet enn forvirret over disse tallene egentlig.

Det neste, som forvirret meg enda mer, var da jeg spurte om jeg kunne få resultatene på morkakeprøvene som ble tatt etter fødselen. Morkaken er, for de som ikke vet det, det organet som babyen får næringen sin fra igjennom svangerskapet. Det er også den som beskytter fosteret mot farlige gifter og sånt (om jeg ikke tar helt feil?), så om jeg f.eks hadde røyket under svangerskapet, ville det svekket morkaken. Rett etter fødselen min med Celine, husket at de stod å så på morkaken en stund og stilte spørsmål om jeg hadde røyket masse under svangerskapet. Morkaken min var vist veldig liten, og lignet på morkaken til en storrøyker - ifølge legen. Jeg røyket aldri i svangerskapet, og ikke før svangerskapet heller for den del - så det var veldig rart. De tok å sendte inn morkaken til undersøkelse, men de resultatene fikk jeg aldri høre. Eneste jeg fikk høre i ettertid var at morkaken var liten, men at det sikkert bare var en "naturlig grunn" til det (... altså, jeg er jo ganske liten selv også).

Helt frem til igår, da jeg fikk jordmoren til å lete i journalen min. Der stod det plutselig at jeg har hatt flere infarkter (blodpropp) i morkaken under svangerskapet med Celine, og at den derfor hadde sluttet å virke på store deler - så Celine har bare fått næring fra den delen som var igjen av morkaken, og dermed ikke fått i seg nok. Dette har jeg ikke hørt et ord om før igår, nesten tre år etter fødselen. Ikke viste jeg at det i det hele tatt var noe som het "morkake-infarkt" heller. Jordmoren kunne ikke fortelle så mye mer om det, for det stod ikke noe særlig mer i journalen, og dette var ikke noe hun viste så veldig mye om heller. Men fikk beskjed om å få fastlegen til å henvise meg videre til en spesialist på dette området, slik at jeg får vite mer.

Skummelt er det iallfall, spesielt siden min mor har mistet to gutter før - nettopp på grunn av at morkaken sviktet. Da er det ganske dårlig at de ikke har nevnt for meg engang at jeg hadde flere infarkter mens jeg gikk med Celine, for det kunne jo gått veldig galt om hun ikke hadde kommet ut i tide - og hele morkaken hadde sviktet. En annen ting som skremte meg litt, var at jeg for noen dager siden fikk massevis av røde prikker på magen som jeg aldri har hatt før. Jeg spurte jordmoren om hva dette kunne være, men det var "sikkert bare vanlig utslett som går over av seg selv". Greit nok det, jeg trodde ikke det var noe verre jeg heller - ville bare forsikre meg om at det ikke kunne ha noe med barnet å gjøre. Så kommer jeg hjem å googler "morkake-infarkt" for å finne ut mer om det, siden hun ikke kunne fortelle noe om det, og der finner jeg ut at man kan få rødt utslett når man har infarkt?? Betryggende. Spurte også om at dette med morkaken var noe som kunne ligge i slekten, i og med at både moren min og jeg tydeligvis har hatt problemer med det, og fikk til svar "Ja, det KAN gjøre det. Men det trenger ikke nødvendig å være slik". Det ble jeg jo veldig mye klokere av.

Ellers er det egentlig ikke mye å fortelle. Jeg dro fra sykehuset etter å ha fått nye time om litt over to uker, siden de ikke hadde noe ledig før det. Planen min var å ta meg en liten moatur å kjøpe inn noen småting vi må ha før babyen kommer, i tillegg til litt ting til huset. Men siden formen bare ble verre og verre, fikk jeg ikke gjort noe som helst. Jeg endte faktisk opp med å legge meg på golvet inne på handikapp-doen, og ligge der frem til Kenneth kunne komme å hente meg over en time senere. Følte meg ikke så forferdelig smart da akkurat. I tillegg klarte jeg å kaste opp på genseren min. Typisk min flaks. Når jeg endelig kom meg hjem igjen, ble jeg liggende i senga med vinduet på vidt gap og en bøtte forran meg. Kenneth stakkars, måtte springe frem og tilbake hele kvelden for å tømme bøtta mi. Huff... Stakkars mannen min!

Jeg er forsatt sengeliggende, men iallfall bedre enn jeg var igår - så det går rette veien om ikke annet. Håper at det forsetter slik, og at jeg slipper å bli inlagt med intravenøst igjen. Egentlig hadde jeg time hos fastlegen tidligere idag, men var så dårlig at det var dødfødt, så jeg måtte bare ringe å utsette timen. Utrolig synd, for jeg kunne egentlig trengt den timen nå, så han kunne gitt meg litt bedre svar på alt - og i tillegg har den allerede blitt utsatt i over to uker allerede (... han har nettopp blitt pappa og har hatt fri på grunn av det), så det var litt kjipt å utsette den enda engang. Men, jeg skal vel overleve å vente en uke til likevel.

Oisann, dette ble et langt innlegg, og sikkert lite interessant for de fleste også. Men slike innlegg er igrunn skrevet mest for min egen skyld, så jeg har noe å se tilbake til senere - og det er greit å få ned tankene litt også. Idag er jeg forresten 32 uker på vei, så det er 8 uker igjen til termin - selv om jordmoren tvilte på at jeg kom til å gå så lenge. Skal prøve å få postet "ukesoppdateringen" senere idag, hvis formen er såpass at jeg klarer å komme meg ut av sengen for å ta magebilder :)



Avslutter med et bilde av lille Lykke-Elise som koser seg i magen min. Jeg vet ikke om dere klarer å se det så godt, kanskje ikke alle som er like vandt med å se på ultralydbilder som meg (... jeg føler seriøst at jeg har sett så mye på ultralyd at jeg snart kan bli "ultralyd-lege" selv, haha). Dere ser iallfall (fra venstre) haka, munnen, nesen og panna - og så er det noen hender og føtter nedom og over ansiktet. Jeg er ganske overbevist om at hun er kjempesøt, akkurat som storesøsteren sin ♥

 

Har jeg tilfeldigvis noen lesere som har hatt, eller kan litt om morkake-infarkt og blodpropper i morkaken?

 

 

    Copyright: S I L J E - ung tobarnsmor - Til toppen
Skrevet av MALIN ANGELICA   kl.12:47  @ 01.mar.2011
Ultralydene var noe av det koseligste jeg opplevde under svangerskapet :)
Skrevet av Iselin - mommy, fashion.   kl.12:53  @ 01.mar.2011
uff da! Håper det går bra med dere begge to :)
Skrevet av Mariam   kl.12:56  @ 01.mar.2011
Du har skjønne barn <3 God bedring
Skrevet av Tina - Mamma til malin og gravid med nummer 2   kl.12:56  @ 01.mar.2011
Jeg kjenner til det med morkaka - jeg hadde det samme selv. Var på 50 vanlig ultralyder gjennom svangerskapet og 3 3D ultralyder. Morkaka mi svikta rundt uke 30 - 34 . Legene fant ut at dette var arvelig og fikk streng beskjed å ha ofte sjekker samme med neste unge. Da blir det enda mer sjekker og ett belte jeg skal ha på meg som skal registeres til sykehuset om det blir svakt inni der. Belte jeg kan gå med 24/7 - de vil passe på meg.

Blodprop kan barn i magen dø av for mi venninne mista sin 2uker før termin inni magen så var jeg deg få legen din til å få deg ofte på kontroller noe du har rett til. Det er for helsa de og barne sitt skyld og du har rett til å få barne ut før termin. Jeg har kun lov til å gå til uke 35 neste gang igjen og samme er det med mi venninne om ho vil ha barn etter tragedien.

Jeg har brukt en lege fra riksen og jeg skal ha han neste gang også :)
Skrevet av Oline - One In A Million   kl.12:58  @ 01.mar.2011
Hørtes ikke spessielt godt uy med morkake - infarkt ..
Skrevet av Anniken   kl.13:04  @ 01.mar.2011
http://www.forskning.no/artikler/2005/januar/1105707329.28 prøvd disse "armbåndene" mot kvalme? Vært mye plaga med kvalme selv i mange år, og de funker. Kunne kanskje ha hjulpet LITT på deg, hehe. :)

Du kan jo ta magebilder liggende, haha. :p
Skrevet av Silje Adelhied   kl.13:06  @ 01.mar.2011
Så skummelt!

God bedring ! : ))
Skrevet av mammamina   kl.13:12  @ 01.mar.2011
Hjelpe meg.. Hørtes ikke bra ut.. Å syns det er kjempe rart at ikke sykehuse har kontaktet deg ang morkaka di! Skummelt :-/ men det er jo bra du har fått svar på det nå da =) Lo godt da du sa hvordan hun lå inni magen når dere skulle se på henne :D hehe :p
Skrevet av mala123   kl.13:23  @ 01.mar.2011
9 kommentar :D
Skrevet av ♡ Lisa Ranheim   kl.13:26  @ 01.mar.2011
Huff, det skjønner jeg at du blir engstelig for. :-/ Jeg er helt sikker på at hun er kjempe søt jeg også. Ser ut som en bitteliten oppstopper nese, kjempe søtt! <3
Skrevet av Tina - Mamma til malin og gravid med nummer 2   kl.13:29  @ 01.mar.2011
Og foresten Malin hadde mye fram og tilbake med vekten inni magen :/
Skrevet av Ingrid   kl.13:33  @ 01.mar.2011
Så søt! Bloggen din blir aldri kjedelig uansett hvor lange innleggene dine er :-)
Skrevet av Tuva☺   kl.13:53  @ 01.mar.2011
Så søt den er da ! <3
Skrevet av Nina   kl.13:58  @ 01.mar.2011
Oi, litt skummelt da.. God bedring! :)
Skrevet av Anonym   kl.14:20  @ 01.mar.2011
Ja, mamma hadde det for snart 10 år siden. Vår lille engel ble født, men hun døde etter ett døgn, så vi fikk henne aldri med hjem... I morgen er det faktisk 10 år siden hun ble født, og jeg savner henne! Det var morkaken som var ødelagt
Skrevet av Mona   kl.14:23  @ 01.mar.2011
Det var litt skummelt! Håper for all del at det går bra denne gangen også, noe det sikkert kommer til å gjøre :) Lykke til resten, og god bedring!
Skrevet av Celine    kl.14:38  @ 01.mar.2011
Oi, uffda! Heldigvis gikk det bra og har du en sjarmerende liten unge hos deg nå :D Lykke ser nydelig ut, gleder meg til hun kommer!
Skrevet av Jorun   kl.14:45  @ 01.mar.2011
Hei, hei, jeg er en 35 år gammel 3-barns mor.
Da jeg var gravid med eldste, som nå er 10 år, fikk også jeg morkakeinfarkt. Det gikk såpass langt at deler av morkaka løsnet og kom ut som stor blødning. Jeg ble derfor forløst med keisersnitt 33+5, jenta var da betydelig mindre (dysmatur) enn normalt. 1840 g.
Jeg fikk etter fødselen lungeemboli, dvs blodpropper i lungene. Ble behandlet med blodfortynnende i 2 år etterpå. I løpet av denne tiden ble det påvist et syndrom som het fosfolupidantistoff-syndrom. Dvs at jeg har større sjans for blodpropper pga. levringsfaktorer i blodet.
Har gjennomgått 2 svangerskap etter det - 2 perfekte svangerskap hvor jeg har gått hhv. 7 og 3 dager over termin og har fått store barn på 3900 og 4200 gram. Men siden de fant ut hva jeg "feilte", fikk jeg utrolig god oppfølging. Måtte gå på blodfortynnende daglig (stikke sprøyter i magen morgen og kveld), samt albyl-e tabletter. Fødte de to siste på "naturlig" vis.
Med dette syndromet, kan jeg aldri bruke østrogenpreparater, verken som prevensjon eller som lindring i overgangsalderen. Skal jeg ut på lange flyturer, må jeg ta blodfortynnende.
Dette er ikke nødvendigvis en arvelig sykdom, men er ervervet i forbindelse med svangerskapet.
Mener ikke å skremme deg med dette, men ville bare gi det et lite gløtt i mine erfaringer.
og det har absolutt gått bra med både meg og barna mine. Hvis bare diagnosen blir stilt tidlig, er det fullt mulig å gjøre noe med det - ikke no' problem.
Men anbefaler deg å følge opp dette grundig, stå på og ikke gi deg.
Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet. Du er ei flott og nydelig jente, det samme er jo Celinusen din :-)
Klem.
Skrevet av Lena   kl.14:57  @ 01.mar.2011
Så fint et bilde.

Men når kommer vidiobloggen av Celine om jeg tør og spøre ? :-p
Skrevet av anonym   kl.15:00  @ 01.mar.2011
En veninne av meg fikk en sterkt hjerneskadet sønn, hvor det viste seg at infarkter i morkaken var årsaken. Han hadde ikke fått nok surstoff inni magen. Veninnen min hadde tidligere hatt blodpropp og skulle derfor blitt fulgt opp med blodfortynnende under svangerskapet, da hadde nok alt gått bra. Hun fikk det ved neste svangerskap og fødte en frisk og fin jente. Ikke meningen å skremme, men syns absolutt du burde ta det opp med legen din. Lykke til:)
Skrevet av Malene   kl.15:13  @ 01.mar.2011
Jeg lurer på en ting. Når kommer videoen med Celine som svarer på spørsmål?

Og en ting til. Du er jo ikke tenåringsmamma lenger :p
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.15:19  @ 01.mar.2011
Malene: Den kommer når vi får tid...
Skrevet av Millamor   kl.15:36  @ 01.mar.2011
Jeg vet ikke helt om det var infarkter/blodpropp jeg hadde i morkaka (men syns jeg så noe om infarkter i journalen min) men jeg hadde ihvertfall morkakesvikt og fødte sønnen min 18.02 når jeg var 31+3 gravid. Det ble på en kontroll 18.01 konstantert at han var litt liten, og 9.02 ble jeg lagt inn med svangerskapsforgiftning. Da tok de ultralyd og så at blodgjennomstrømningen i navlesnoren var alt for dårlig. Jeg ble tatt ultralyd av hver dag og den 17 fant de ut at de ikke kunne vente lenger for faren for fullstendig svikt ble bare større og større. Så den 18 tok de ut guttungen med keisersnitt. Han var jo da 31 uker gammel, men veide bare 1234 gram, så morkaka mi har ikke fungert som den skal i ganske lang tid...
Skrevet av Kristine N. Trobe   kl.15:49  @ 01.mar.2011
Heisann! Det der hørtes ikke helt bra ut.. Var jeg deg, ville jeg skaffet meg en hastetime til legen for å få sjekket det skikkelig opp! Man vet jo faktisk ikke hvor ille/hvor bra det kan gå... :) Ut i fra de andre kommentarene over her, høres det ut som om du kanskje kunne trengt noe blodfortynnede blant annet :)

Vær vaktsom hvertfall! Spesielt på grunn av det eksemet, som mest sannsynlig kan være en del av morkakesvikt :)
Skrevet av Fru Mæla - mer enn bare ord -   kl.15:59  @ 01.mar.2011
Jeg kan desverre VELDIG lite om akkurat dette, men vil bare si at det hørtes ikke ut som en hyggelig opplevelse :( Håper du får god oppfølging og hjelp fremover nå! :)
Skrevet av vibeke <3   kl.16:44  @ 01.mar.2011
Hei! Jeg bare lurer på en ting, skal du og Kenneth gifte dere? <3
Skrevet av hei :)   kl.17:11  @ 01.mar.2011
kan celine svare på spmrunden snart? <3
Skrevet av    kl.17:17  @ 01.mar.2011
når kommer filmen av celine med svar fra spørsmålsrunde?:))))
Skrevet av Aina   kl.18:51  @ 01.mar.2011
Når skal Celine svare på spørsmålsrunden? :)
Skrevet av Astrid   kl.19:12  @ 01.mar.2011
Hei!

Jeg vet virkelig ingenting om morkakeinfarkt. Men ser det er mange her som har egne erfaringer, noen er jo også personlige tragedier. Selv blir jeg skremt av å lese om hva andre har vært utsatt for, og jeg er ikke gravid engang!

Jeg håper du ikke blir altfor skremt av dette. Det gikk jo tross alt bra med Celine! Men det høres ut som om fastlegen i morgen - spy eller ikke spy - er absolutt nødvendig. Bedre å være litt i forkant av situasjonen, og all creds til deg for å finne ut av alt dette med jordmor selv!

Lykke, lykke til, Silje :)

Dette skal nok gå fint!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.19:26  @ 01.mar.2011
Astrid: Fastlegen hadde dessverre ikke ledig time før neste uke igjen, så jeg fikk ikke time før neste tirsdag :/ Kunne selvfølgelig tatt hastetime hos turnuslege eller noe, men føler ikke at det er mye hjelp å få der. Best å ha en person som "kjenner" meg :)
Skrevet av Heidi   kl.19:46  @ 01.mar.2011
jeeezes.. mange som maser om spørsmålsrunden, hva med om å ta hensyn til at jenta faktisk ligger rett ut, og er veldig dårlig.. om dere vil ha bakgrunnslyd og film med Celine som svarer + Silje som spyr, så må jeg si dere er litt sære :-P

jeg har ei jente på over to år, og med henne var jeg til en sullion ultralydundersøkelser selv. det var også pga estimering, og de var veldig redde for at hun skulle bli enorm, 4,5 kilo til termin tror jeg jeg hørte en par ggr.. hun ble tatt med keisersnitt, av helt andre grunner (jeg var helt utkjørt, var så enorm pga mild svangerskapsforgiftning, og mm, men ingen fare :-) ) hun var 3340, 51 cm, og 10 på apgar scoren :-) så helt perfekt :-) kjenn etter med deg selv hva som gjør deg trygg, og får deg til å føle deg beroliget, det er det viktigste.. om du stresser,blir jo også lille Lykke stresset vet du :-) klem fra ei som var på andre enden av skalaen :-)
Skrevet av rodstilk   kl.19:55  @ 01.mar.2011
Huff, det er ikke noe godt å gå rundt og være bekymret. Du må kreve at det blir tatt alvorlig, det er meningen at du skal føle deg trygg!
Skrevet av baremeg   kl.20:09  @ 01.mar.2011
det skal da vel gå an å få en hastetime hos fastlegen sin? jeg har fått det før, selv om han egentlig var opptatt, absolutt ingen ledige timer. men de skviste meg inn i timeplanen uansett.. så hvis du ringen og sier hva det gjelder, og at det haster, så er det mulig at du får time. det er jo verdt ett forsøk hvertfall :) lykketil videre!

selv så skulle jeg egentlig blitt mamma rundt denne tiden her, men mistet desverre gullet mitt knappe 3 uker etter jeg fant ut at jeg var gravid.. og jeg og samboeren hadde prøvd å bli gravid i godt over ett år. har enda ikke klart å bli gravid igjen.. life sucks some times..
Skrevet av Kristine   kl.20:18  @ 01.mar.2011
dette ER faktisk veldig interessant for mange(iværtfall meg). Langt eller ikke, du skriver på en bra måte som gjør det spennende å lese! selvom du utrolig nok ikke skriver om annet en det som angår deg. det er det vi leserne av bloggen din er opptatt av å lese.

Når det kommer til Morkake-infarkt, så er jeg helt tom. jeg aner iiingenting om det. men lykke til!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.20:27  @ 01.mar.2011
baremeg: Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men det bør vel normalt gå an ja... Men han har nettopp hatt to uker fri, som ikke var helt planlagt tror jeg, der han plutselig måtte utsette alle timene han hadde - så legen henger nok litt etter skjema, og er allerede en veldig "populær" lege her i kommunen. Så det er vel vanskelig å få skvist inn noe som helst regner jeg med... De sa iallfall at de ikke hadde sjanse til å få til noe før tirsdag når jeg ringte tidligere idag...
Skrevet av Kine Olivia, lærer og mamma til ei solstråle på 1,5:)   kl.20:30  @ 01.mar.2011
Jeg leste alt, absolutt ikke kjedelig, vil gjerne vite alt legen sier om dette. Skjønner at du ble forvirret. Pass på at du får god oppfølging, blodfortynnende hvis det trengs, så går det sikkert fint som med Celine :)
Skrevet av Kine Olivia, lærer og mamma til ei solstråle på 1,5:)   kl.20:35  @ 01.mar.2011
Prøv å ring igjen og hør om avbestilte timer eller hastetime. Det gjorde jeg hos tannlegen og fikk time dagen etter, selv om de dagen før sa at det var umulig å få time før om to uker,

Lykke til!
Skrevet av Lisabeth - Mamma til 2 prinser <3   kl.20:41  @ 01.mar.2011
Oi, dette var litt skummelt å lese(Men interessangt)! ønsker deg god bedring og lykke til vidre:)
Skrevet av ImagineImages   kl.20:44  @ 01.mar.2011
Håper det ordner seg! Men synes det er rart at hun Jordmora hadde sånne svar? skal ikke di liksom vere støttende og hjelpe deg og svare på spørsmålene du stiller? :p
Skrevet av Elise   kl.20:50  @ 01.mar.2011
Uff, hørtes litt skummelt ut. Håper det går bra og at du finner ut av det!
Skrevet av Anonym   kl.20:51  @ 01.mar.2011
Hei Silje. Innleggende dine blir aldri kjedelige uansett hvor lange di er. Det hørtes litt skummelt ut det med morkaken din, håpe det går fint jaffall!:) Lykke Elise blir heldig som får en slik mamma så deg. Du er min forbilde, at du klare å stå på når du er så ung.

Jer er innom bloggen din hver dag, alltid lika kjekt:-)

Klem Stine
Skrevet av Madelen   kl.21:02  @ 01.mar.2011
Innlegget ditt var ikke kjedelig i det hele tatt det :) Når jeg først begynner å lese på bloggen din, greier jeg aldri å slutte, siden du skriver så bra.

Jeg vet ikke noe i det hele tatt om Morkake-infarkt, desværre. Men håper virkelig alt går bra med alle. Lille Lykke Elise kommer til og bli ei nyderlig lita jente kan jeg tenke meg, og nyderlig ser det ut som hun er allerede, selv om jeg ikke ser det så godt. :) <3 Masse lykke til Silje! Klem fra en fast leser!
Skrevet av greenice.blogg.no   kl.21:09  @ 01.mar.2011
Hei!

Off, trist å lesa, og forstår at du blei forvirra! :(

Mamma hadde morkake -infart (?) med meg, så eg vart fødd to månader før terminen..

Håpar det går bra med både deg og Lykke Elise i resten av gradiviteten! Lykke til! <3
Skrevet av Berit   kl.21:11  @ 01.mar.2011
Håper alt går bra med både deg og Lykke-Elise! Håper du får deg time hos fastlegen din, så fort som over hode mulig. Hold oss oppdatert! :)
Skrevet av Lykke marie   kl.21:14  @ 01.mar.2011
Røyker du?
Skrevet av    kl.21:14  @ 01.mar.2011
hei

om du ikke får time med fastlegen din før neste tirsdag kan du jo ringe ut på føden å spørre vakthavende jordmor/lege der om de har noen svar å gi deg. evt kan henvise deg dit du skal. syns det var utrolig dårlig av den jordmoren du var hos å ikke gi deg skikkelige svar. om hun ikke hadde peiling på dette burde hun ringt etter noen som kunne gi deg svar! og forhåpentligvis berolige deg:-)

lykke til ivertfall:-)krysser fingrene for at alt er som det skal:-)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.21:25  @ 01.mar.2011
Lykke marie: Nei, og det står vel i innlegget også? ;)
Skrevet av Camilla   kl.21:34  @ 01.mar.2011
Jeg ahr ei venninne som for snart 4 år siden fødte gutten sin 2 mn for tidlig, men ikke før han var halvannet år og hu var gravid igjen fikk hun vite at hun hadde hatt blodpropp i morkaken og derfor kom gutten for tidlig. Hun måtte gå på blofortynnende 6 uker til og med 6 uker etter fødsel...
Skrevet av Stine   kl.21:38  @ 01.mar.2011
Hei Silje! Innleggene dine blir aldri kjedelig! :)

Ville bare si at hvis jeg var deg, ville jeg ringt fødepoliklinikken på sykehuset for å finne ut av dette med det samme. Ville ikke nølt når det faktsik kan gå veldig galt.

Når det er sagt, så er jeg sikker på at det kommer til å gå helt fint, bare du for oppføling rundt dette! Stå på!

Har en datter på 8 mnd, og kan virkelig sette meg inn i hvordan dette må føles for deg!

Klem!
Skrevet av Camilla   kl.21:55  @ 01.mar.2011
SILJE! Ring fastlegen din i morgen og be om en hastetime! Dette har du full rett til og det vet de på legekontoret veldig godt, du skal ikke måtte vente en uke på en time. Ikke la de fortelle deg noe annet, om de prøver seg igjen bør du virkelig finne deg en ny fastlege.
Skrevet av Stine Foto-Smurf   kl.22:41  @ 01.mar.2011
hm... har aldri hørt om morkake-infarkt før, så vet ingen ting om det. Forstår at du er forvirret ja, jeg skjønner heller ikke hvordan prosenten kan øke og synke sånn. Om det kanskje bare var feilregning av de som målte da tro? Får håpe formen din kommer seg =)
Skrevet av stine   kl.23:07  @ 01.mar.2011
jeg har hørt at du ser en del på unge mødre på interneet :) betaler du noe ? hvor ser du det hen? ;D
Skrevet av    kl.23:46  @ 01.mar.2011
Synes ikke det hørtes ut som at legene tok det så seriøst med morkake-infarkt :/ Tror kanskje du burde pushe det litt på de, ihvertfall hvis du har fått symptomer igjen som de ikke har sett..
Skrevet av Maria<3   kl.01:24  @ 02.mar.2011
Huff.., Hørtes ikke noe bra ut , og jeg må si att det er vanvittig dårlig att du ikke har blitt informert om dette tidligere.., Dette er noe som skulle vært opplyst til deg da du gikk med celine , og att seinere svangerskap må følges nøye opp pga. morkake svikt.

Når konsekvensen om det ikke følges opp er att man kan være i risiko for og miste barnet , så bør man i aller høyeste grad bli tatt på alvor og få en skikkelig oppfølging......, Og når din mor har mistet to gutter , Ikke for og skremme...., det går jo bra så lenge man får tett oppfølging , men det må du da også få!!! Og når en lenger oppe som hadde dette var på 50 Ul, så skjønner man att dette skal taes på alvor ......, Men sørg for og få det du trenger , du bør jo få gådt til spesialist på dette området.........

Så bestill time Silje , slik att du føler deg trygg og ivaretatt :) Bedre og gå får mye en for lite......
Skrevet av Maria<3   kl.01:29  @ 02.mar.2011
Og dere som maser på Silje angående celine og spørsmål , Herlighet , ha nå forståelse for att hun er mye dårlig................, Det kommer når det kommer , hun har svart att det kommer når hun har tid..... men folk forsetter og mase, ha nå litt respekt!!
Skrevet av Tina   kl.02:15  @ 02.mar.2011
Kandu ikke ringe føden å høre om du kan få noen svar? Vær så snill, jeg blir litt bekymret for deg! Ikke mneingen og skremme deg, men jeg vet at jordmødre pleier å være ivrige på å gi svar når bekymrede gravide ringer. Og du har jo vært der før, så de kjenner jo situasjonen din litt iallefall? Du kan jo bare fortelle om de nye oppdagelsene dine etter dagen jordmortime, så hjelper de deg sikkert. Tror legene der vet mer om dette enn en fastlege uansett. Verdt et forsøk iallefall så du slipper å vente en hel uke? Jeg ville gjort d iallefall. Hilsen sykepleier som har jobbet på fødeavd.
Skrevet av Guro   kl.09:19  @ 02.mar.2011
Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din for å sende en henvisning til spesialist, du trenger ikke ha timeavtale til legen for å få en henvisning. Legen har allerede journalen din og kan skrive en henvisning på bakgrunn av telefonsamtalen med deg og journalen. Kvalmeproblemene dine er også en grunn til direkte henvisning istedenfor å måtte komme til legesenteret. Hvis de prøver seg er det bare å stå på ditt :)

Lykke til!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.10:30  @ 02.mar.2011
Guro: Det kan jeg selvfølgelig gjøre, men jeg skulle ikke ha time før midten av mars, så tror ikke det haster så fryktelig med henvisning :)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.10:35  @ 02.mar.2011
Tina: Jeg tror ikke det hjelper, dessverre. Det var jo der jeg var, og jeg har vært der mange ganger før å spurt også - men de har ikke vist noe...
Skrevet av Helene   kl.13:15  @ 02.mar.2011
Du skriver at du tror innlegget vil være kjedelig for mange, det kan kanskje stemme, men jeg syns det er fantastisk spennende! Du må gjerne fortsette å skrive om detaljer og slikt, når du gidder :)

Jeg er like gammel som deg, men syns at svangerskap er kjempespennende, og jeg er helt babyfrelst, så følger ivrig med på bloggen din! Setter stor pris på å få "delta" i svangerskapet ditt.

Jeg begynte på sykepleierutdanning i høst, og har foreløpig store tanker om å bli jordmor. (Noe som forklarer min store interesse for detaljene du skriver om osv).

Håper du blir i bedre form snart, og masse lykke til med fødselen, når den kommer :) Gleder meg til å se den lille! <3
Skrevet av kjersti   kl.18:02  @ 02.mar.2011
Hei :) Jeg har selv fått to jenter, begge med ei svak morkake.... Den første hadde flere infarkter fra uke 24 ca, og begynte å løsne, så ho blei tatt med keisersnitt i uke 37. Først når ho kom ut så innså di at dette var veldig alvorlig. Dette var skummelt og jeg ble lovet masse kontroller med nr to. Da jeg ble gravid igjen 2,5 år seinere stod det ingenting i journalen min om at dette var noe som burde kontrolleres jevnlig ved neste barn. Jordmor sa også at det ikke var noen større sjans for at det skulle skje igjen for meg en for andre som ikke hadde hatt det, så jeg slo meg til ro med det... Etter som ukene gikk ble magen mindre og mindre på mage skjemaet, og jeg blei sendt på vekstsimulering ho var bare litt mindre en normalt så det var ikke farlig sa di. Når ho da tilsutt kom i uke 39 va ho 2300 gr og 45 cm og morkaka var ikke halvparten så stor som den burde vært engang...Jordmora og legen som var med på fødselen synes det var helt utrolig at jeg ikke var kontrollert noe mer i forhold til morkaka!! De var rett og slett så sinte at di sendte et brev til fastlegen min!! Så Har funne ut at leger og jordmødre er ikke eksperter, alle sier og mener forskjellig, hør på magefølelsen din og mas deg til kontroller visst du er usikker. Krev keisersnitt visst det viser seg at den er svak. Det skal ihvertfall jeg visst jeg blir gravid igjen! Er igrunnen flaks at jeg ikke har mistet mine to inne i magen... Vil ikke skremme deg men ønsker bare å formidle at leger vet ikke alt ;)
Skrevet av mammatilEmil:)   kl.10:08  @ 03.mar.2011
Hei:) jeg fikk en herlig liten gutt 30. januar. tok han med keisesnitt i u39 siden han var 40% vekstredusert.. dette siden morkaken min var liten, og fikk vite etter fødselen at jeg hadde hatt infarkt i morkaken..Har hatt flere vekstestimeringer men ingen som klarte å se han var liten før uke 39(ubrukelige leger..)!!! håper det går bra med deg å den lille:)
Skrevet av Synne   kl.19:32  @ 03.mar.2011
Vil bare si at selv om du skriver utrolige lange innlegg, er de nok til stor hjelp for mange! Selv er jeg fortsatt "ung" og har ikke planer om å få barn enda, men synes det er utrolig interesant og lese om deg og din situasjon + problemer. Håper alt ordner seg for din del og at Lykke har det kjempe bra i magen din:-) Lykke til vidre i svangerskapet!
Skrevet av    kl.00:08  @ 04.mar.2011
Takk for et interessant innlegg. Nettopp derfor jeg leser din blogg. Ønsker deg alt godt med lille babyen, krysser fingrene for at alt går bra :)
Skrevet av Julia   kl.08:37  @ 04.mar.2011
Dette var da absolutt ikke et uinteressant innlegg! Tvert imot..

Så utroolig skummelt. Leste innleget for noen dager siden og har tenkt masse på deg siden det..

Kanskje hun kommer ganske snart da!?
Skrevet av Lise   kl.13:54  @ 29.jan.2012
Heisann, min mamma kom nettopp over bloggen din og dette innlegget. Jeg fødte en liten gutt i uke 39 som var liten, han var estimert til 2800, men var 2610. Magen min eksploderte på slutten så d var ingen som kom på å sjekke størrelsen på gutten min. Før denne dagen jeg fødte. Da hadde jeg vært kjempe dårlig og jeg var full av utslett som klødde kjempe mye så jeg ble kontrolert for svangerskapskløe. Denne legne jeg kom til på sykehuset var helt fantastisk og står for meg som min og min lillegutts reddende engel. Hun regerte nemmelig på at lillegutt var liten og ikke hadde vokst siden sist UL 4 uker tidligere. Jeg ble satt i gang og 12 timer etter modningspille fikk vi en liten underernært gutt som ikke var god i d hele tatt. Etter et døgn med oksygen hjelp og varme (han låg i kuvøse) fikk vi endelig vår lillegutt. Problemene med mat og utvikling har vært mange, men i dag har vi en frisk og rask gutt på snart 10 mnd. Jeg har krevd og fått svar fra sykehuset i ettertid og d viser seg at jeg har hatt flere innfarkter i morkaken, navlestrengen var begynt å kolappse. Han hadde ikke overlevd en dag lenger i magen min. D var så godt å lese at jeg ikke er alene i mengden om å oppleve dette og at d går bra med de fleste :)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.23:21  @ 29.jan.2012
Lise: Men 2610 er vel ikke så veldig lav fødselsvekt? Trodde alt fra 2500 til 4500 ble regnet som "normalt", jeg. Men uansett så er det selvfølgelig skummelt når de slutter å vokse, og morkaken er ikke noe man tar sjanser med! Godt å høre at det gikk bra med gutten din :-) Husk å be om ekstra oppfølging om du skal ha flere barn! :-)


Designet er laget av Silje Lien.
hits