Opp med øynene, småbarnsforeldre!

Sikring av barn i bil er noe jeg har vært veldig opptatt av helt siden jeg ble mamma selv, og jeg er virkelig sjokkert over hvor uvitende enkelte faktisk er. Jeg har to bilstoler til Celine, og med begge to har jeg fått spørsmål om hvorfor i all verden jeg kjøper så dyre bilstoler - "det finnes jo tusenvis av billige stoler, brukte stoler på finn.no eller så kan jeg arve fra noen i familien. Dessuten er det jo helt på trynet å velge en bilstol som tar så stor plass og som tar så lang tid å montoere, når det finnes mange mindre og lettere stoler". Er folk virkelig så uvitende, eller er det rett og slett dumhet eller latskap?

Jeg kjøper ikke brukt bilstol, siden jeg ikke aner hva den bilstolen har vært utsatt for hos de som har brukt den før. For alt jeg vet, kan den ha vært i kollisjon før - og da kan sikkerheten være redusert, selv om stolen ser like fin og hel ut. Jeg kjøper ikke heller ikke en av "billigstolene" selv om de også er godkjente, for at en stol er ECE-godkjent betyr ikke at den er sikker.

Jeg kommer aldri til å plasere datteren min i en forovervendt bilstol før hun er minst 4 år, og jeg synest det er sjokkerende hvor mange foreldre som velger å snu barnet allerede før de fyller 1 år. Et bakovervendt barnesete reduserer risikoen for å miste livet i en frontkollisjon med 90-95 % mens et fremovervendt barnesete ikke reduserser risikoen med mer enn 50-60 %. Burde ikke dette være argument godt nok til å få foreldre til å velge bakovervendte barneseter til barnet er minst fire år? Hadde det vært opp til meg, så ville det vært en lov mot å plasere så små barn forovervendt.




Det finnes mange argumenter som ofte benyttes mot å velge bakovervendte barneseter og de aller fleste bunner i uvitenhet. Her er en del av de vanligste argumentene/mytene:


Fremovervendte barneseter er godkjent, da er de mer enn bra nok - dessverre stemmer nok ikke dette. Får å få et barnesete godkjent for salg på det europeiske markedet må setet oppfylle visse mimimumskrav, gjør det får setet en ECE-godkjenning. Flere av setene som har fått ECE godkjenning får stryk i den store europeiske forbrukertesten som gjennomføres en gang i året, setene testes her ved høyere og mer realistiske hastigheter. Allikvel kan man ikke kreve at setene trekkes fra markedet siden de faktisk har fått ECE godkjenningen. Informasjon fra Trygg Trafikk:

En bakovervendt barnestol reduserer risikoen for at barnet mister livet med 90-95 prosent
sammenlignet med å være usikret. Tilsvarende reduksjon i en forovervendt barnestol er 50 ? 60 prosent (Folksam)


De fleste påkjørsler skjer bakfra, da vil det være farlig for barnet å sitte bakovervendt - Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Tall for 2007 viste at 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.nDet betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner.

Bakovervendte seter tar for stor plass - en myte. Nå finnes det bakovervendte seter som passer i de fleste biler, men man må ta seg en tur til forhandler og prøve seg frem til man finner det rette setet. Har man ikke plass bak kan man koble ut airbagen og plassere barnet bakovervendt i forsetet, det er tryggere enn fremovervendt i baksetet.

Barna må sitte med bena helt opp under haken - mange foreldre snur barna fordi de må bøye bena sine. Oftest snues barna fordi foreldrene syntes det ser vondt ut, ikke fordi barna har klaget. Husk at barn er myke, de er ikke små voksne. De sier selv i fra om de får vondt. Husk at det er enklere å reparere et brukket ben enn hode og nakkeskader.

Tenk om barnet blir bilsykt - ikke ta sorgene på forskudd. Noen barn blir bilsyke(svært ofte er det uavhengig av sitteretningen) men flertallet gjør ikke det.

Alt under filmen er hentet herfra.


En trygg, bakovervendt Celine - som kommer til å sitte slik i minst to år til.




Q: hva mener dere om sikring av barn i bil?
hvorfor tror dere flere velger forovervendt, til tross for sikkerheten?
    Copyright: S I L J E - ung tobarnsmor - Til toppen
Skrevet av Trine/cizzn   kl.09:42  @ 09.mar.2010
enig med deg der, men skjønner ikke hvorfor butikkene velger å selge bilseter som er forovervent heller jeg da, når dem veit risikoen for det, helt høl i huet! :)

men sikkring av barn i bil er veldig viktig for man vet aldri hva man møter etter veien nå til dags!
Skrevet av kristin   kl.09:46  @ 09.mar.2010
sikring av barn i bilsete er kjempe viktig ! du er flink Silje :)
Skrevet av Hilde-Kristin   kl.09:47  @ 09.mar.2010
Hvilken bilstol bruker du da?
Skrevet av Anne, både mamma og englemamma   kl.09:51  @ 09.mar.2010
Er så enig med deg! Flott at du tar det opp. Vi må ha ny stol nå, og jeg aner ikke hvilken jeg skal ha. Leser og leser, men jeg er 100% sikker på at jeg skal ha en bakovervendt. Og alle sier til meg at det ikke er nødvendig, "tenk før i tiden satt jo barna løse i bilen". Det betyr jo ikke at JEG vil ha henne løs i bilen, eller forovervent. Nei det skal sikres best mulig. En påkjørsel bakfra er ikke så ille som en forfra, der det kan skje i en 80 sone. Tenk to biler som kjører i 80 og treffer hverandre, det blir som å treffe en fjellvegg i 160 det.. Tar sikkert litt i her, men er også veldig opptatt av å sikre barn best mulig i bil.
Skrevet av andreatveitan   kl.09:59  @ 09.mar.2010
Ening!
Skrevet av Isabel - fotograf og mamma   kl.10:00  @ 09.mar.2010
Oi, dette hadde jeg ingen viten om. Har ett sete som har vært anbefalt her og der, og det var derfor jeg og samboern kjøpte det bilsetet. (bakovervendt, ja). Men er bra noen setter slikt i lyset, for tror det er veldig mange ikke ikke vet, og det er derfor de setter småingene sine forovervendt med tiden. Bilulykker skjer hver dag, og synes derfor sikkerheten i bilen er VIKTIG. Folk kan være så forsiktig de bare vil, men når det er andre trafikanter som ikke er opptatt av trafikksikkerhet, så har man ingen garanti for at man ikke havner i en ulykke. Etter å ha lest dette innlegget, så kommer jeg til å ha min datter bakovervendt så lenge det er mulig.

Takk for at du poster innlegg som dette :)
Skrevet av Supermamma'n til Daniel <3   kl.10:02  @ 09.mar.2010
Jeg er så enig med deg, Silje! Sikkerheten kommer først, og da mener jeg sikkerheten for barna :) Jeg kommer også til å ha Daniel sittende bakovervendt lenge, slik skal det være! Jeg har også opplevd at noen til og med lar barna sitte i bilen uten bilsete når de er 3, og det er jo helt sykt! Jeg synes ihvertfall ikke noe om det. Så sikring av barn i bilsete er kjempe viktig, og veldig viktig at folk har det i bakhode når de skal rundt å kjøre med sine barn! :)
Skrevet av Stine   kl.10:35  @ 09.mar.2010
Dette er jeg veldig enig med deg i! Jeg er gravid i uke 23, og har ALLEREDE hatt diskusjoner med kommende besteforeldre osv om valget vårt med å velge sikkert, selv om det er en del dyrere! LATTELIG spør du meg..

Bra innlegg! Håper flere får opp øynene snart!
Skrevet av Millie   kl.10:43  @ 09.mar.2010
Jeg har datteren min forovervendt når vi en skjelden gang kjører bil, men det ar mer med det faktum at vi da sitter på med min mor, og hun har et lite knøtt av en bil. Der er rett og slett ikke plass til å ha setet bakovervendt(Vi har prøvd). Synes det er utrolig flottog kjempeviktig at du tar opp sånne ting, og jeg håper at mange leser dette. Det er skremmende mange foreldre som tydeligvis ikke bryr seg døyten om hvor bra sikret barna er.
Skrevet av Anne-Jorunn   kl.10:47  @ 09.mar.2010
jeg har datteren min forover vendt på grunn av at når hu satt bakovervendt ble hun bilsyk å kastet opp, bare vi skulle til butikken kastet hun opp å det ville jeg ikke utsette henne for lenger, med en gang vi snudde sete fremover sluttet det å nå ELSKER hun å kjøre bil =)=) men er enig med deg at vist det ikke er en god grunn i mot så skal sete vere bakover vendt
Skrevet av Line   kl.11:00  @ 09.mar.2010
Er veldig, veldig enig med deg her! Den gangen jeg skal kjøpe bilsete til mitt barn, kommer jeg ikke til å tenke pris, men kun sikkerhet! Det er jo det alle burde :)
Skrevet av Marion :)   kl.11:22  @ 09.mar.2010
Utrolig bra av deg å skrive et slikt innlegg, dette er så viktig og informasjon må ut!
Skrevet av Lena :)   kl.11:36  @ 09.mar.2010
Helt enig med deg:) Når barnet er 2-3 år kan man snu det til

nød. Har et lite gudbarn jeg er veldig glad i og hun har en bror

som er litt eldre enn seg og begge de har slik stol som dere.

Det tar ikke lang tid å montere stolen og de sitter trygt å godt

i de typen stol du har.

På Glattkjøring lærte jeg at man skal stramme mye mer til på

en slik stol en man faktisk æ klar over. Man skal faktisk riste litt

i barnet slik at du ser at hun sitter godt fast, at hun ikke kan få

armene under selene når bilen er i en brå bevegelse i en evt. kollisjon /bråstopp.

Hun skal ikke ha så stor bevelgelse i stolen når du rister litt i henne siden da må du stramme mer til :)

Følger bloggen din hver dag og Celine er så søt :)
Skrevet av Cecilie   kl.11:40  @ 09.mar.2010
Det er delte meninger om dette emnet så vel som de fleste andre emner rundt barn og sikkerhet. Jeg ser ikke ned på noens meninger og valg, men dette er et tema som opptar de fleste på en VELDIG sterk måte. Det kan jeg forstå.

Samtidig liker jeg ikke å bli klassifisert som en dårlig mor som ikke bryr seg om sikkerheten til barna fordi jeg har valgt forovervendt til mine tvillinggutter som nå er 1,5 år. Temaet opptar meg ikke særlig, men SELVSAGT bryr jeg meg om sikkerheten til mine barna. Vi valgte de rett og slett fordi vi syns de virket gode og gutta elsker å se fremover, ikke minst har de plass til beina... Tror det blir det mest irriterende når ungen nærmer seg 3-4 - hvor skal de ha beina...Men hver og en forelder om den saken! Jeg ser ikke ned på noens meninger - som nevnt - og jeg er i tro av at de aller fleste foreldre alltid gjør det de mener er best for SINE EGNE barn:)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.11:42  @ 09.mar.2010
Lena: Jeg kan ikke forstå at folk mener setet vi har en vanskelig å montere, for det er det jo ikke. Setter man seg inn i det første gangen, så tar det bare noen få minutter etter det - og de minuttene er vel værdt det? Jeg bruker heller noen minutter ekstra, for at hun skal være trygg i bilen! :)

Det er Kenneth som monterer setet her, for han klarer å stramme litt bedre enn det jeg gjør - og da sitter setet helt perfekt. Klarer ikke riste litt i det engang. Jeg strammer alltid selene hennes etter jeg har festet henne, og jeg passer på at hun ikke har på seg mye klær mens hun sitter i setet :)
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.11:47  @ 09.mar.2010
Cecilie: Delte meninger er det om det meste, men i akkurat denne saken kan jeg ikke forstå at det er mulig å mene noe annet. Altså, at bakovervendt er tryggest er det ikke vits å diskutere engang, og _jeg_ kan ikke forstå at folk da velger å plasere barnet forovervendt med mindre barnet er veldig plaget med bilsyke.

Jeg sier ikke at noen er dårlige foreldre om de plaserer barna "feil vei", men jeg stiller spørsmål til _hvorfor_ man velger forovervendt. Alle vil jo det beste for barna, så da er det vel heller snakk om å være uvitende?
Skrevet av anonym   kl.11:52  @ 09.mar.2010
heisann :) du er kjempe flink med datteren din :) er stolt av deg !

Dette med foreldre og barn i bil har kanskje vært litt "slappt" i det siste, mange tenker "tesh, skal jo bare ta bilen 5 min på butikken, så da skjer det ingen ting". MEN det er faktisk på korte turer det skjer ulykker.

Lykke til ! ^^,
Skrevet av Cecilie   kl.11:54  @ 09.mar.2010
Selvsagt er bakovervedt tryggest og det hadde vi selvsagt da de var nyfødte. Da de ble for store til disse satte vi igang i jakten på nye og vi er veldig fornøyde med det valget vi har tatt, samtidig som gutta faktisk er plaget med bilsyke. Vi har lange avstander å kjøre når vi skal besøke familie og det er rett og slett ganske vondt å høre dem grine av misnøye i 5-7 timer:) Så dette har fungert bra for oss, jeg sier ikke at bakovervedt ikke er det aller tryggeste. For oss fungerer i alle fall den løsningen vi har valgt best for oss og gutta.

Tror ikke folk er uvitende heller, og jeg står på det jeg sa om at jeg tror alle foreldre gjør det beste de kan for barna sine, hvis ikke burde det vært en god del flere barneverntilfeller - tror jeg da. At alle ikke er like interesserte i å sjekke ut fakta derimot, det tror jeg på :)
Skrevet av Ane 17 år, mamma i mars   kl.11:55  @ 09.mar.2010
Er helt enig med deg:) Bilstol er jo kjempe viktig! Så jeg har kjøpt en dyr og god bilstol =)
Skrevet av Tonemor   kl.11:56  @ 09.mar.2010
"Jeg kommer aldri til å plasere datteren min i en forovervendt bilstol før hun er minst 4 år, og jeg synest det er sjokkerende hvor mange foreldre som velger å snu barnet allerede før de fyller 1 år."

Provoserende advarslende innlegg som mest sannsynlig var godt ment. Men ja, provoserende. :p Amalie har forovervendt bilsete, men gjør det at jeg bryr meg noe mindre om henne av den grunn? :p Har øynene åpne hele tiden - på samme måte som deg.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.12:00  @ 09.mar.2010
Cecilie: Jeg ville ikke gitt meg om Celine hadde slått seg vrang og hylt heller, jeg. Da ville jeg prøvd å løst det på andre måter; leker, smokk, dvd eller et eller annet sånt. Kanskje jeg rett og slett måtte sitte i baksetet med henne hver eneste biltur, men det hadde iallefall vært bedre enn å snu henne - synest jeg. Altså, om en toåring hyler og slår seg vrang fordi h*n ikke får leke med en kniv f.eks - da er det vel ingen foreldre som gir seg? Hvorfor er det så annerledes med bilstoler...? Dårlig eksempel, men det er litt fornuft i det :P

Jeg sier på ingen måte at noen vil barna sine vondt eller er dårlige foreldre, men jeg tror grunnen til at de fleste plaserer barna forovervendt bygger på uvitenhet - at de rett og slett ikke vet at det er ikke er trygt.
Skrevet av Cecilie   kl.12:07  @ 09.mar.2010
Neida, deg om det selvsagt. Du gjør det du mener er best for Celine, samtidig som jeg gjør det jeg mener er best for mine. Og jeg vil gjerne la vær å bruke beskrivelsen "uvitende" om meg selv av den grunn:)

De slår seg ikke vrange uten grunn - som nevnt er det fordi de blir syke.

Når du sier det bygger på uvitenhet, og jeg nå leser dette med mine barn forovervendt. Er ikke det på en måte et slags angrep på min rolle som mor? Kan hende det ikke var hensikten, men det er i alle fall slik jeg tolker det akkurat nu.

:)
Skrevet av Ingrid   kl.12:11  @ 09.mar.2010
jeg har en sønn på 3 år.. og han sitter forovervendt i bilen..Det har han gjort siden han var knappe 2 år. Å det er ikke fordi jeg ikke skjønner ting eller noe slikt, men om jeg skal sette han bakovervendt så blir det vondt til han, siden han er såppas lang og føttene blir som en "ball!

Så de som har barna sine forovervendt skjønner ikke noe mindre eller er uvitenheter. Det er IKKE noe særlig å la barne sitte sammenkrølla i en barnestol som vender bakover, da er det bedre at barne sitter forovervendt,å sitter godt!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.12:13  @ 09.mar.2010
Ingrid: Oftest snues barna fordi foreldrene syntes det ser vondt ut, ikke fordi barna har klaget. Husk at barn er myke, de er ikke små voksne. Husk at det er enklere å reparere et brukket ben enn hode og nakkeskader.
Skrevet av Irèn   kl.12:13  @ 09.mar.2010
Hei..........

Det er faktisk biler som ikke passer til alle type seter og Silje..

Har selv jobbet og solgt seter og det er flere tilfeller hvor feks

støtteben blir for korte. Seler er for korte til og nå rundt stete.

Og slike best i test finnes det overalt, man må bare være klar over hva som er blitt testet i den enkelte test....... Mange seter er best i test...... Og andre land har andre

krav til sete enn vi har........

Så er nødvendigvis ikke uvitenhet som gjør mange har forovervendt

sete til sine barn.....

Og mange har lange barn og selen skal jo sitte rett i forhold til barnet også

......

Det er mange ting som spiller inn her, jeg har gått flere kurs og sett

mange filmer og ja bakovervendt er helt klart sikkrest, men kun ved riktig bruk.................

Min lille jente er straks 3 og sitter forovervendt og det er mitt valg, og ingen skal si jeg er en dårlig mor fordi jeg har tatt det valget.......

Men setene du har valgt er helt suverene........

Og dyr stol er nødvendigvis ikke bra stol.........

Arrgumentene er veldig bra men ikke gjennomførbart for alle dessverre.........
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.12:23  @ 09.mar.2010
Irèn: Det finnes jo mange forskjellige typer bakovervendte seter også, og jeg tviler på at det finnes biler der ikke et eneste av de bakovervendte stolene passer. Tar man med seg bilen til en forhandler og spørr om å få prøve de forskjellige setene, så finner man nok ut hvilken som passer best i bilen.

Det er ikke uten grunn at de jobber med å få det påbudt med bakovervendt frem til 4 år.

Det finnes flere "billige" bakovervendte stoler også. Poenget mitt var ikke at det kun er dyre stoler som er gode, men at selv om de "billige, men godkjente stolene" de f.eks har på coop obs ikke nødvendigvis er trygge selv om de er godkjent.
Skrevet av Tonje Merete   kl.12:30  @ 09.mar.2010
Jeg er helt enig med deg her. Mine fremtidige barn kommer ikke til å få sitte forovervendt før de er 5 år. Jeg tror at en av grunnene for at mange velger å la barnet sitte forovervendt er fordi de foran i bilen da kan se ansiktet til barnet samtidig som de holder kontakt.
Skrevet av Irèn   kl.12:31  @ 09.mar.2010
Jeg jobbet hos en slik forhandler så jeg vet hva jeg snakker om........

Man finner det som passer best ja men ikke nødvendigvis ikke

bakovervendt.... Og prøve ut sete i bilen er et must spør du meg.

Men vær klar over at det finnes flere type biler hvor dette ikke går.

Men vet du bedre er jo det fint for deg haha

Sorry blir bare provosert når du svarer slik........
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.12:36  @ 09.mar.2010
Irèn: Tviler forsatt på at det er biler der _ingen_ bakovervendte bilstoler passer. Jeg vet om folk som har bakovervendt bilstol i en polo f.eks, så at man trenger en stol bil for å få plass er iallefall ikke sant. Jeg er ingen ekspert jeg, og det har jeg ikke påstått heller - men jeg kan vise til maange linker som sier akkurat det samme som meg, og som kommer fra folk som _har_ peiling.
Skrevet av Hegelill   kl.12:40  @ 09.mar.2010
Kjempe bra innlegg :D

Keep up the good work. Og gratulerer med at dere vant konkurransen forresten. Blir herlig for dere å reise på en skikkelig ferie ;)

Ha en fin dag videre :D
Skrevet av Barn i bil   kl.12:40  @ 09.mar.2010
Kjempeflott innlegg!

Det er ikke delte meninger om hva som er best her, forskere og eksperter er enige i hva som er best. Foreldre gjør selvsagt hva de vil med sine barn men det er ikke delte meninger om hva som er sikrest for barna.

Irèn: Hvor lenge siden er det du har jobbet med det da? Nå finnes det bakovervendte seter som passer i de aller fleste biler men man må gjerne lete litt og prøve seg frem. Det finnes vel sjelden en forhandler som fører alle de bakovervendte setene som finnes på markedet i dag.

Finnes jo seter som passer i en liten Polo helt til i en Caravelle hvor man kanskje kan ha problemer med for korte støtteben på enkelte seter.
Skrevet av Irèn   kl.12:42  @ 09.mar.2010
Og det har ikke jeg da skjønner jeg...........
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.12:45  @ 09.mar.2010
Irèn: Vis meg da? :) For jeg er veldig nyskjerrig på hvilken bil som ikke passer til et eneste bakovervendt sete...
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.12:47  @ 09.mar.2010
http://www.youtube.com/watch?v=Q8gU9zzCGA8&feature=player_embedded#

Her er en film noen kanskje burde se. En gutt som ble skadet i bilulykke, han hadde veldig flaks og overlevde - men hadde han vætr bakovervendt hadde han nok ikke blitt så skadet engang.
Skrevet av Irèn   kl.12:55  @ 09.mar.2010
Har ikke behov for og bevise noe som helst.......
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.12:59  @ 09.mar.2010
Irèn: Hehe, nei da så...
Skrevet av Barn i bil   kl.13:13  @ 09.mar.2010
Irén: Hvorfor ikke komme med noen eksempler? Om noen hadde hatt forslag til seter som faktisk passet i den aktuelle bilen du ikke har funnet noe sete til så må jo det være flott? Er ikke det viktigste at barna er trygge fremfor hvem av oss som har rett?
Skrevet av michelle   kl.13:22  @ 09.mar.2010
Godt og vite til jeg får barn selv :)

Veldig godt innlegg, og jeg kunne ikke sagt meg mer enig:)
Skrevet av Irèn   kl.13:30  @ 09.mar.2010
Og en annen ting, hvis du er så opptatt av sikkerhet i bil bør du iallfall ikke ha alle de løse delene som støvletter og slikt løst i bilen, dette blir noen ganger tyngre ved

en eventuell kræsj og kan utgjøre ganske store skader på alle i bilen.

Men er vel feil det og da..............
Skrevet av Jorun   kl.13:31  @ 09.mar.2010
Veldig bra innlegg og jeg tror også at du er et forbilde for mange. MEN: én ting jeg faktisk reagerte på: du skriver at du aldri hadde gitt deg om Celine hadde hylt og skreket osv men heller hadde gitt henne leker, dvd for å avlede henne. Og da må jeg spørre om din uvitenhet....... Vet du hvor farlig det er med løse gjenstander i bil ved en evt kollisjon? I noen tilfeller har det faktisk hendt at personer har omkommet av flyvende gjenstander, ikke så store ting heller, i en kollisjon...... Ja en kan sikkert diskutere hvor stor risiko det er for at en skal bli skadet el drept av gjenstander, men risikoen er der likevel...... Har du noen kommentar til det?
Skrevet av    kl.13:44  @ 09.mar.2010
ja jeg sier det samme.. du skal ikke ha løse gjenstander i bilen. noe vi alle ser at du faktisk har.
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.13:47  @ 09.mar.2010
Jorun: Løse gjenstander kan gjøre skade på folk i bil, ja. Men jeg mener det er bedre at hun har en leke hun leker med, enn at hun brekker nakken fordi hun sitter forovervendt. Hun kan selvfølgelig bli skadet av en liten leke, men ikke like alvorlig som hun hadde blitt om hun hadde blitt om hun sitter forovervendt. (om vi skal ha dvdskjerm engang så blir det selvfølgelig en som er fastmontert). Det er sjeldent vi har løse gjenstander i bilen, selvfølgelig hender det av og til - som f.eks på bildet der du ser at det ligger to løse vintersko og tom sparebøsse.
Skrevet av Irèn   kl.14:03  @ 09.mar.2010
Mener og huske ting blir ca 25 ganger tyngre enn det egentlig er sikkert avhengig av hastighet , Barn i bil rett meg om det er feil..... Og noe så lite og lett som en løs cd plate kan virkelig gjøre store skader....... I en kræsj kan ting i hardplast feks knuse/knekke og bli rene knivene, så skader av løse deler kan være ganske stygt det og.......
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.14:10  @ 09.mar.2010
Irèn: Jeg nekter ikke på det du sier jeg. Det er ikke bra å ha løse gjenstander i bil, men det er forsatt ikke like skadelig å bli truffet av en liten leke som å knekke nakken i et frontkollisjon. Vi har aldri store, løse gjenstander i bilen, men jeg kan ærlig innrømme at det av og til (som på bildet) ligger små gjenstander løse - selv om vi prøver å unngå det, men det hender at vi ikke alltid tenker over alt. Der ligger f.eks et par sko fordi Celine har tatt de av seg på vei hjem fra barnehagen og vi har glemt de igjen i bilen, og så ligger det ei tom sparebøsse fordi vi nettopp hadde vært i banken å tømt den.
Skrevet av Thea 13 år   kl.14:18  @ 09.mar.2010
Bra innlegg,Silje ! :)

Vil bare si noe til dere som diskuterer om løse gjenstander i bil:

En fyr som kolliderte hadde en pc oppå det "brettet" over bagasjerommet som mange har. Pc`en føyyg i det han krasjet, og pc`en traff han rett i hodet! Han døde av det..

JEG VET AT EN LEKE IKKE KAN SKADE SÅ MYE,MEN JEG BARE SIER AT DET _KAN_ VÆRE SKADELIG,MAN VET ALDRI !

Og til deg,TONJE MERETHE:

Hva i hel*vete ? Er du klar over at du da setter en skoleunge eller snaart skoleunge,MED JÆVLIG LANGE BEIN ? :o

Har du lyst til å knekke ungen sine føtter ?

Altså, er annerledes med _4_ år, føttene vokser veldig mye på ett år..

Jaja.

Hilsen en 13 åring, som ikke har erfaring med bilseter, men som er helt enig med Silje!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.14:26  @ 09.mar.2010
Thea 13 år: En normal 5 åring skal kunne sitte i bakovervendt bilstol uten å knekke beina ;) Se f.eks her: http://2.bp.blogspot.com/_I6fj_PPfrcg/SGDgWeHSXWI/AAAAAAAAANs/n23j4jFHoe8/s400/SnuppasA.jpg

Løse gjenstander er farlig ja, spesielt så tunge gjenstander som f.eks en pc som ikke er sikret. Men helt ærlig, er det mange som _aldri_ har løse gjenstander i bilen? Selvfølgelig bør man tenke seg godt om, men jeg tror folk lyver hvis de påstår at de aldri har f.eks en eneste flaske, snusboks, mobil, mp3 eller noe slikt i bilen.
Skrevet av Leah   kl.14:26  @ 09.mar.2010
Helt enig! Bra at du som har en så populær blogg tar opp et såpass viktig emne! Kanskje du redder noen liv? :)
Skrevet av Thea 13 år   kl.14:38  @ 09.mar.2010
Jeg har løse gjennstander i bilen, men jeg bare sa det.

Ville bare si at jeg også har hørt at det ikke er lurt med løse gjennstander i bilen!

Har du fri i dag, eller ? :)

Om vi kan få se bilder av deg som gravid, viss du har bilder ?
Skrevet av Birgitte Jeeves - Living in New York!!   kl.14:47  @ 09.mar.2010
Hei :)!! Jeg tenkte bare å si en liten ting for litt hjelp :p Jeg så at du hadde skrevet en kommentar på dette innlegget på en blogg i dag! http://shootitbaby.blogg.no/1267890566_ringen_min_kan_ikke_s.html?c=1268142100926

Det nederste bildet på bloggen hennes er bilde av MEG og MIN kjæreste! Det første bilde av da vi kysset :p Jeg vil absolutt ikke ha det på bloggen hennes!!!! Jeg prøver å få henne til å slette det, jeg fikk nettopp vite det skjønner du! Det er så utrolig frekt!! Så jeg bare lurte på om du kunne støttet meg litt :)? Får ikke henne til å slette det og det er mitt personlige bilde! Har ikke peiling på hvem det er :s
Skrevet av Kenneth *Typen*   kl.14:48  @ 09.mar.2010
Eneste vi har i bilen nå er en forsterker til anlegget. Den er såklart skrudd fast:-) så ja, vi tenker før vi legger ting i bilen. Laster aldri bagasjerommet så fullt att det går over stolryggene for eksmepel:-)
Skrevet av Birgitte Jeeves - Living in New York!!   kl.14:59  @ 09.mar.2010
sv; Herregud, jeg forstår ikke sånne folk, og at hun i det hele tatt tror det er gøy!!! :s Nå har jeg tatt Print screen av bloggen og bildene! Bestefaren min er politi, så skal ikke så mye til å anmelde, hvis hun ikke fjerner bildet nå! Håper du snakker med Rafiq! Det hadde vært til STOR hjelp! Det er så irriterendes at det er mitt bilde av meg å min kjærestes første kyss! Jeg blir helt ifra meg ! :s
Skrevet av    kl.14:59  @ 09.mar.2010
Har nettopp vært på kurs, der det handler om bilsikkerhet og førstehjelp.

Der demonstrerte de fint de store forskjellene. Det kan redde mange liv.

Kurset fikk meg mer bevist på hvor farlig ting kan være, så en bil der ruta var knust

fordi det lå en løs mobil i bilen.

Det er fakta at det er tryggere å sitte bakovervendt, ikke noe snakke om.

Jeg vet, at den dagen jeg får barn, skal e sitte bakovervendt så lenge som mulig, og bruke belte hver eneste gang de kjører, det er bedre å bruke 10 sekunder på å feste bilbelte enn å

dø i en trafikkulykke.
Skrevet av Birgitte Jeeves - Living in New York!!   kl.15:13  @ 09.mar.2010
sv; Ja :) jeg lagde nettopp ett innlegg med det! Det er bare til å se øverst på bloggen min nå :)! Tusen takk :D!
Skrevet av Annette   kl.15:16  @ 09.mar.2010
Kjenner jeg blir provosert av alle de teite kommentarene! Vinner man ikke diskusjonen, ja da tar man heller opp noe annet å krangle på, t.e.i.t

Kjempe bra blogg Silje! :-D
Skrevet av matilda   kl.15:22  @ 09.mar.2010
Ja det är en shäfer :)
Skrevet av Malina   kl.15:26  @ 09.mar.2010
Fint at noen vet å ta ansvar for sine barn!
Skrevet av Lean   kl.18:29  @ 09.mar.2010
Hei. du snakker veldig mye om sikkerhet,vel og bra,men burde du ikke sørge for å sikre din egen unge før du uttaler deg`? ser på bildet at hu har ikke den ene selen over brystet engang?+
Skrevet av Martine   kl.18:30  @ 09.mar.2010
Endelig noen som har forstått det!! Jobber selv i barnebutikk og har vært på masse kurs med bilstoler.. Besafe er ute med ny katolog nå der de ikke engang reklamerer for "easy comfort" (en forovervendt stol) fordi de satser på bakovervendt!! Besafe tjener flere milioner på denne stolen i året så det at de velger å gjøre dette å heller satse på bakovervendt sier ganske mye om hvor viktig det er at barn sitter bakovervendt! kort historie fra en kunde: En venninne av henne hadde 3 barn, 2 nyfødte tvillinger og 1 2 år gammel gutt. De frontkolliderte og alle overlevde med lettere skader bortsett fra 2 åringen, han satt i et forovervendt sete... hun fortalte oss dette fordi hun ville vi skulle være tydeligere til kundene våre om hvor viktig det er at barn sitter bakovervendt til nakken er ferdig utviklet..
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.18:30  @ 09.mar.2010
Lean: Jo, hun har det :) Er bare jakka som har bretta seg over :) Slik er det på de andre bildene av henne i setet også, men beltet ER på :)
Skrevet av    kl.18:46  @ 09.mar.2010
Er denne regelen kommen til norge? hørte di hadde fått den i sverige
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.18:49  @ 09.mar.2010
Anonym: om å ha barn bakovervendt til fire år? Nei, den har dessverre ikke kommet til Norge - men jeg håper den gjør det! :)
Skrevet av    kl.19:27  @ 09.mar.2010
er det en Besafe IZI Combi X3 du har?
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.20:18  @ 09.mar.2010
Anonym: Ja, x2 i mamma's bil og x3 i Kenneth's :)
Skrevet av Tone   kl.21:14  @ 09.mar.2010
hei! har lest bloggen din lenge.

men nå syns eg du er ganske provoserende når du

svarer andre! er enige at bilsete bør være bakovervendt,

men er ikke alltid det funker. å si det IKKE er en norsk lov syns eg du skal være litt roligere i det du mener!

grett å haa meninger, men da bør du jaggu meg la andre ha det og!!
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.21:16  @ 09.mar.2010
Tone: Nå skjønte jeg ikke helt hva du mener her? Selvfølgelig skal folk få ha de meningene de vil, men uansett hvordan man vrir og vender på det - så ER bakovervendt bilstol det tryggeste for barn i bilen. Det har ikke noe med meninger å gjøre, det er ren fakta.
Skrevet av Anne-Kristine   kl.21:29  @ 09.mar.2010
I mine øyner er det nærmest omsorgssvikt å kjøre med barn under 4 fremovervendt.
Skrevet av Tonemor   kl.22:09  @ 09.mar.2010
I mine øyner er det nærmest omsorgssvikt å kjøre med barn under 4 fremovervendt.

Ja det må jeg si! Høyttalende ord fra en som ikke kom med noe mer å si :p Antageigvis det mest provoserende jeg har lest i hele dag :p

Har ikke tenkt å diskutere med deg Silje, på sett og vis er vi vel mer like enn vi er ulike, men som du sier, det handler om uvitenhet :) MEN den siste kommentaren fra Anne-Kristine var jo rett fram grusom. Fikk faktisk vondt. Amalie sitter jo i forovervendt barnesete liksom, og nå er det omsorgssvikt jeg driver med? :p Kommentaren var vel mer ment til henne og ikke deg, men ja, måtte bare si noe :p
Skrevet av Karoline Madeleine   kl.00:00  @ 10.mar.2010
Utrolig bra at du tenker sikkerhet! :-) Ikke bry deg for mye om de dumme kommentarene, det er bare folk som ikke kan sikkerhet.
Skrevet av Altidus   kl.18:11  @ 10.mar.2010
Ytringsfrihet people.. skjønner ikke hvorfor enkelte blir så vanvittig irriterte. Greit med diskusjoner osv, men alle har sine meninger. Må jo være mye gøyere å skrive en blogg hvor det blir diskusjoner istedenfor "Awww, hurra!! jaa, såå enig!" hele tiden:)
Skrevet av Vilde   kl.20:43  @ 10.mar.2010
Kan du legge ut bilder av begge bilstolene du har?
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.20:53  @ 10.mar.2010
Vilde: Kan du ikke bare søke på Besafe izi combi x2 og x3?
Skrevet av Lean   kl.22:05  @ 10.mar.2010
sela ligger jo under arma hennes?? skjønte ikke den med at jakka er i veien..ser jo tydelig athanda hennes er løs,med sela under arma?
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.22:33  @ 10.mar.2010
Lean: Nei, den gjør ikke det. Jeg ser selv at det ser slik ut, men vet godt selv at selen er skikkelig på. Jeg hadde nettopp festet henne, og jeg strammer _alltid_ selen slik at hun ikke klarer å ta den av seg selv. Hvis du ser nedover bloggen her, så ligger det enda et bilde der hun sitter i bilstolen - og der også ser det ut som beltet ikke er skikkelig på, men det er det :)
Skrevet av    kl.23:40  @ 10.mar.2010
Har det noen ganger vært et problem at Celine vrir seg så mye at du er redd for at hun kan vri seg ut av selen? Har nemlig et vennepar som har dette problemet. Altså, ikke at hun kommer til å vri seg ut av hele setet, men at hun vrir seg så mye at selen kanskje slakkes litt? Ville det da være bedre å bytte til et fremovervendt sete, eller er det rett og slett umulig å slakke festingen med litt vriing?
Skrevet av SILJE HELÉN - ung tobarnsmor :)   kl.23:55  @ 10.mar.2010
Anonym: Jeg har aldri opplevd det her iallefall. Strammer selen såpass at hun sitter godt.
Skrevet av Sandra   kl.00:12  @ 11.mar.2010
Helt enig silje! Hvis man setter et barn under 3 år framover er man enten DUM eller SLEM, Håper det er fordi enkelte er litt dumme, å ikke at de faktisk er så slemme at de utsetter barnet sin for en enorm risiko. "alle gjør det som er best for sitt barn"???? Hva er det for noe å si, selvfølgelig er det ikke sånn. Så de som denger ungene sine gjør det som er best for de? Å de som utsetter barna for en unødvendlig dødsrisiko vet hva som er best for sitt barn?? Hallo, klart dere ikke gjør det som er best, ellers hadde ungen sittet mot kjøreretningen. Enkelte skulle ikke hatt barn altså.
Skrevet av pt   kl.17:19  @ 12.mar.2010
Applaus! Bra og saklig skrevet! Syns det burde være mye mer fokus på dette!
Skrevet av Mona.   kl.22:09  @ 12.mar.2010
Uvitenhet er svaret på spørsmålet ditt, kjære Silje!

ha en fin kveld videre! :)
Skrevet av maria   kl.19:28  @ 15.jun.2010
Cecilie: Anngående og ha setet forovervendt eller bakover vendt har jo ikke så mye med meninger og gjøre da!! Det har med hva som er tryggest og hva som blir annbefalt av trygg trafikk og biltilsyn!!.., og når de og sitte barnet bakovervendt kan utgjøre forskjell mellom liv og død i en kollisjon så forstår ikke jeg hvilke gode argumenter man da kan bruke for og sitte barnet forover, kommer du ut for en kollisjon så er barnet i mye større grad utsatt for død-skader!!! De fleste vil jo beskytte barnet så godt man kan, så når du da vet att de sikreste er bakover vendt så skjønner ikke jeg hvorfor du velger det motsatte. Er bedre att et barn er litt bilsyk og sitter litt trangt en hva alternativet kan være ved kollisjon!!

Er jo mange som tenker, nei dette skjer jo ikke meg eller mine.., men kollisjoner skjer hver eneste dag, og små barn er da spes. utsatt om de ikke er skikkelig sikret i bilen!!

Ett viktig tema du tar opp silje.., skjønner godt att du vil ha det beste innfor bilstol og att du selfølgelig vil gjøre det som er tryggest for barnet ditt!! man vil jo ikke unødig utsette barnet for fare..., og det burde som du sier vært lovpålagt og hatt barnet bakovervendt til de er hvertfall tre år!!.

Må jo være mye uvitenhet der ute anngående dette, for vet man att bakovervendt er de "safeste" så gjør man jo ikke de motsatte.., de klinger ikke bra i mine ører hvertfall!! Er nok helst de som ikke vet som monterer forover, liker hvertfall og tro det!!


Designet er laget av Silje Lien.
hits